طرح فشارافزایی مخزن با تزریق آب در میدان اهواز عملیاتی شد

‫طرح ازدیاد برداشت و فشارافزایی در مخازن نفتی با تزریق آب برای نخستین بار در صنعت نفت از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت عملیاتی شد. ‬

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پروژه تزریق آب در میدان اهواز بنگستان به‌عنوان نخستین پروژه عملیاتی در پنج بسته شامل مطالعات مخزن، اعتبارسنجی تزریق، برنامه چاه، پایش و تأسیسات روسطحی در گروه ازدیاد برداشت مطالعات مهندسی مخازن طرح‌ریزی و اجرا شد.

بسیاری از فعالیت‌­ها در این پروژه همانند مدل‌سازی مخزن به‌منظور تزریق آب، طراحی آزمایش‌های پیشرفته، مشخصه‌سازی مخزن در مقیاس آزمایشگاه و چاه و مخزن‌محور برای نخستین بار در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت صورت پذیرفت. سپس با طراحی و سرپرستی گروه ازدیاد برداشت مطالعات مهندسی مخازن، تزریق و سیلابزنی آب برای بررسی ظرفیت تزریق‌پذیری در چاه ۴۰۲ اهواز بنگستان حدود یک ماه و تا دبی ۵ هزار بشکه در روز با همکاری مستمر اداره مهندسی بهره‌برداری انجام شد که با وجود ویژگی‌های تقریباً ضعیف این مخزن، تفسیر اولیه نتایج حاکی از موفقیت‌آمیز بودن آزمون در چاه یادشده داشت.

با توجه به حجم نفت درجای مخازن بنگستانی، نتایج این پروژه پایلوت می­‌تواند نقشی بسزا در مرحله توسعه و افزایش تولید نفت کشور داشته باشد.

براساس مطالعات انجام‌شده، هزینه تزریق آب تنها ۲۵ درصد هزینه تزریق گاز خواهد بود و هزینه اولیه تزریق گاز به‌دلیل تجهیزات جمع‌آوری و فشارافزایی بسیار بالاتر از گزینه تزریق آب برآورد شده است.

کد خبر 316369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =