وزارت نفت از پیشنهادهای نوآورانه استقبال می‌کند

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت بر لزوم توسعه نوآوری در صنعت نفت و گاز کشور تأکید کرد و گفت: وزارت نفت از هرگونه پیشنهادی در این زمینه استقبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید محمدزاده امروز (شنبه، یکم خردادماه) در آیین رویداد «به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری اقلام راهبردی و پرمصرف شیمیایی صنعت گاز» گفت: نگاهی به طراحی حوزه انرژی در دنیا نشان می‌دهد اکنون موضوع گذار انرژی از جدی‌ترین و مهم‌ترین مسائلی است که در صدر سیاست‌گذاری‌ دولت‌ها قرار دارد.

وی افزود: بدون تردید آنچه مهم است موضوع استقلال در حوزه انرژی است زیرا تحقق این مسئله می‌تواند استقلال و اقتدار ملی را به همراه داشته باشد و نکته مهم‌تر آنکه زمانی می‌توانیم حرف از اقتدار بزنیم که به موضوع  دانشی، تسلط لازم داشته باشیم و بتوانیم به همه ابعاد و محتوای موضوع به‌طور کامل دست یابیم.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه ما در دنیا جزو ۱۰ کشور برتر در تولیدات مرتبط با مهندسی شیمی و مواد هستیم، اظهار کرد: اما براساس یافته‌های موجود، وضع ایران در زمینه کاربست علم در دنیا نامطلوب است. در این میان، پیوند علم و صنعت و تجاری‌سازی یافته‌های علمی می‌تواند راهگشا باشد.

محمدزاده به شکل‌گیری پارک‌های فناوری در دنیا اشاره و از آن به‌عنوان زمینه‌ای حرفه‌ای در ایجاد رابطه بین علم و صنعت یاد کرد و گفت: مسئله پارک‌های فناوری جزو مسائل جدی جهانی است، اگر به زمینه تحولات پارک‌ها در دنیا نگاه کنیم به نقش تأثیرگذار آنان در توسعه فناوری و نوآوری پی خواهیم برد.

به گفته وی، بدون تردید در حوزه گذار انرژی نمی‌توانیم صاحب سبک باشیم، مگر آنکه به مسئله گذار نوآوری از مسیر حرفه‌ای خودش توجه ویژه‌ای داشته باشیم و این مسئله در وزارت نفت بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ادامه داد: نوآوری مسئله‌ای نیست که ما در یک اتاق بنشینیم و برای آن تصمیم بگیریم، بلکه این موضوع نیازمند اندیشه و حرکت نخبگان است. اگر امروز این رویداد در حال برگزاری است باید به‌عنوان رویداد به‌هم‌رسانی نوآوری و فناوری بیشتر به آن توجه شود.

محمدزاده گفت: وزارت نفت برای شنیدن هرگونه پیشنهادی که بتواند مسئله توسعه نوآوری در صنعت نفت و گاز را شتاب بخشد آماده است. ما اگر به توسعه‌هایی که در دنیا رخ داده توجه کنیم هیچ‌کدام از آنها که بر محوریت نوآوری شکل گرفته روند خطی نداشته و همه اتفاق‌های نهایی بوده است. اگر توجه نکنیم و بخواهیم نگاهمان را بر نگاه خطی منطبق کنیم بدون تردید با یک عقب‌افتادگی تاریخی و بزرگ روبه‌رو خواهیم شد.

وی به اقدام‌های وزارت نفت در بخش حمایت از تولیدات داخلی، بخش دانشگاهی و راه‌اندازی نخستین نهاد صدور گواهینامه کیفیت در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری ازسوی وزارت نفت در مسیر توسعه نوآوری برداشته شده و موقعی می‌توان انتظار توسعه داشت که روز به روز نوآوری داشته باشیم و تحقق این موضوع به ارتباط تنگاتنگ میان نخبگان و دانشگاهیان با صنعت نفت منوط است.

کد خبر 316525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =