گشایش‌ خارجی مهم‌ترین گلوگاه توسعه‌ پتروشیمی را برطرف می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مهم‌ترین گلوگاه اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی را دانش فنی دانست و گفت: مذاکرات برجامی حاکی از آن است که فضای همکاری‌ها در حال باز شدن و روند ارتباطات در حال گسترده‌تر شدن است، امیدوارم ارتباطات خارجی تا حد زیادی موضوع تأمین دانش فنی را برای صنعت پتروشیمی حل و فصل کند.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی صبح امروز (دوشنبه، سوم خردادماه) در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا با مذاکرات برجامی که در وین در حال انجام است، سیگنال‌هایی از سرمایه‌گذاران خارجی دریافت کرده‌اید یا خیر، اظهار کرد: هنوز سیگنال جدی دریافت نکرده‌ایم، اما فضا و نشانه‌های موجود از باز شدن فضا حکایت دارد و روند ارتباطات خارجی در حال گسترده‌تر شدن است.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در دو حوزه تأمین سرمایه و دانش فنی نیاز به مشارکت و ورود شرکت‌های بزرگ خارجی دارد، افزود: ما هنوز در بعضی از نقاط در دانش فنی فرآیند نیازمندیم که از دانش فنی دنیا استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید براینکه دانش فنی موضوع مهمی در صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد: امیدوارم ارتباطات خارجی تا حد زیادی این موضوع را برای صنعت پتروشیمی ایران حل و فصل کند.

محمدی گفت: مهم‌ترین موضوع ما تأمین دانش فنی برای طرح‌های پتروشیمی است که تعریف شده اگر این طرح‌ها اجرا شود ۷۰ درصد از واردات بی‌نیاز خواهیم شد، مهم‌ترین گلوگاه این طرح‌ها دانش فنی است که امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.

وی درباره اینکه آیا بازگشت شرکت‌های خارجی به صنعت پتروشیمی ایران به‌راحتی انجام خواهد شد، ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها با تحریم از کشور رفتند. بازگشت این شرکت‌ها به‌شدت متأثر از شرایط سیاسی کشور است و تا زمانی که شرایط تأمین نشود ما با همین وضعیت باید حرکت کنیم، اما درمجموع اگر نگاهی به آمار صنعت پتروشیمی در حوزه توسعه و تولید و صادرات داشته باشیم، به این نکته می‌رسیم که تا حد زیادی توانسته‌ایم تاب‌آور باشیم و شرایط ما شکننده از وضع تحریم نبود، البته بسیار بهتر می‌توانستیم نقشه توسعه را بچینیم، اما با این وضع نیز صنعت پتروشیمی کارنامه قابل قبولی دارد.

نیاز صنعت پتروشیمی به کسب دانش فنی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به اینکه تغییر قیمت خوراک چه مقدار بر خصوصی‌سازی شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذار تأثیر دارد، ادامه داد: افزایش قیمت خوراک که به‌تازگی حادث شده است سرانجام مقداری بر انگیزه سرمایه‌گذاران تأثیرگذار خواهد بود و طرح‌هایی که خوراک خام به‌ویژه گاز نیاز دارند از این موضوع متأثر خواهند شد و بی‌شک باید در سبد کسب‌وکار خود لحاظ کنند.

محمدی درباره توانایی ایران در بومی‌سازی دانش‌های فنی صنعت پتروشیمی در صورتی که توافقی برای برجام رخ ندهد، افزود: صنعت پتروشیمی نیاز به کسب دانش فنی دارد و در خیلی از موارد در تلاش هستیم فرآیندها را بومی‌سازی کنیم،‌ اما تأمین دانش فنی زمان خواهد برد.

وی با بیان اینکه وضع ما در بخش تأمین کاتالیست‌های پتروشیمی بهتر است، ادامه داد: در این شرایط نیز بسیاری از شرکت‌های خصوصی که ارتباطات مستقیمی با تأمین‌کنندگان دانش فنی برقرار کرده‌اند، توانسته‌اند به دانش فنی‌ موردنیازشان دست یابند و سرانجام صنعت پتروشیمی مبتنی بر دانش فنی خاص دنیاست و هرچه بتوانیم دسترسی بیشتر داشته باشیم، سهولت توسعه صنعت بیشتر صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این سؤال که راهکار شما برای این موضوع که بیدبلند خلیج فارس با ۴۰ درصد ظرفیت خوراک در حال فعالیت است، چیست؟ افزود: تأمین خوراک صنعت پتروشیمی بسیار مهم است و این صنعت نمی‌تواند تنها تولید کند و باید حتماً به خوراک‌های بالادست توجه کنیم و مسیر و مدار توسعه براساس میزان و پایداری خوراک در طول زمان باشد.

محمدی با اشاره به اینکه بیدبلند خلیج فارس قرار است گازهای متنوعی را از میدان‌های بالادست خود جذب و به خوراک جذاب و موردنیاز صنعت پتروشیمی تبدیل کند، ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس که صاحب این طرح محسوب می‌شود، در حال توسعه بالادست این پروژه است و امیدواریم بخشی از آن تا پایان امسال و بخشی نیز ابتدای سال آینده آماده شود و بتوانیم گاز را به میزان مکفی از میدان‌های بالادست به بیدبلند خلیج فارس منتقل کنیم و این پروژه با ظرفیت کامل فعالیت کند.

وی در توضیح کمبود خوراک مرحله دوم پتروشیمی ایلام، اظهار کرد: از مسیر توسعه میدان‌هایی که بالادست پالایشگاه گاز ایلام هستند، آغاز کردیم؛ سرمایه‌گذار انتخاب شده و کار آن به‌زودی‌ آغاز خواهد شد تا با توسعه میدان تنگ بیجار و مرحله دو پالایشگاه ایلام، خوراک کافی برای پتروشیمی ایلام تأمین شود.

پتروشیمی اسلام‌آباد غرب؛ طرح ملی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درخصوص چگونگی توسعه صنایع پایین‌دستی با احداث پتروشیمی اسلام‌آباد، تأکید کرد: ما به‌عنوان یک ایرانی وظیفه داریم در صنعت پتروشیمی، دانش فنی که پس از ۱۵ سال در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دست پژوهشگران کشور توسعه یافته است، در این طرح داشته باشیم و از این منظر، این طرح، طرحی ملی و بسیار ویژه به شمار می‌آید.

محمدی با اشاره به اینکه این طرح با آمایش سرزمین و آب مکفی در اسلام‌آباد غرب اجرا خواهد شد و لازم نیست متانول را با فاصله بسیار طولانی از جنوب به شمال بیاوریم، ادامه داد: در مرحله نخست این طرح از گاز طبیعی به سمت متانول و پس از آن به سمت تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن می‌رویم، بنابراین متانول مازاد به مصرف استان‌های شمالی کشور که به‌شدت نیاز دارند، می‌رسد. بخشی از متانول در استان‌های شمالی و شمال‌غرب مصرف می‌شود و بخشی نیز در پایین‌دست خود طرح که پلی‌استال است و مجوز آن صادر و سرمایه‌گذار آن مشخص شده است، مصرف خواهد شد.

وی افزود: پیمانکار EPCC طرح اسلام‌آباد غرب انتخاب شده است و در بخش نخست این طرح، پلی‌پروپیلن از پروپیلن تولید می‌شود. البته در حال بررسی است که به جای پلی‌پروپیلن از پروپیلن محصولات دیگری داشته باشیم و این طرح به‌نوعی به سمت محصولات راهبردی‌تر و مهم‌تر برود.

۱۵۰ درصد تعهدمان به سامانه نیما ارز عرضه کردیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به مقدار ارز عرضه شده از سوی پتروشیمی‌ها به سامانه نیما گفت: این صنعت نزدیک به ۳۵ درصد ارز سامانه نیما را به‌صورت مستقیم تأمین می‌کند. سال گذشته ۱۵۰ درصد تعهدمان ارز به سامانه نیما عرضه کرده‌ایم و صنعت پتروشیمی در آرامش شرایط اقتصادی کشور بسیار سهیم و نقش‌آفرین بوده است.

محمدی در پاسخ به کمک نهاد حاکمیتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سهامداران شرکت پتروشیمی گلستان، توضیح داد: سرمایه‌گذار مجوز اوره و آمونیاک را چند سال‌ است که دریافت و حجم زیادی از مردم را درگیر این موضوع کرده است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌دنبال تغییر سرمایه‌گذار است که بتوانیم  این طرح را جابه‌جا و از این شرایط خارج کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما این را تأیید می‌کنید که خط اتیلن غرب قرار است از مجموعه هلدینگ باختر گرفته شود و به مجموعه دیگری داده شود، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی براساس مصوبه‌ها و دستورهایی که از وزارت نفت دریافت می‌کند، حرکت می‌کند. مالکیت خط اتیلن غرب پارسال به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شده و به‌تازگی هیئت دولت مصوبه‌ای داده است که وزارت نفت وضع بهره‌برداری و تعمیر این خط را تکلیف کند و منتظر تکلیف وزارت نفت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره اینکه آیا تولید واحدهای پتروشیمی تحت تأثیر قطعی‌های برق روزهای اخیر قرار گرفته یا خیر، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی از شبکه برق دریافت نمی‌کند و متکی به نیروگاه‌های خودمان هستیم و تاکنون تأثیری در واحدهای پتروشیمی نداشته است.

محمدی درباره اینکه آیا چین‌ در قرارداد ۲۵ ساله برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران تمایل داشته‌ است یا خیر، گفت: هنوز از نزدیک مذاکراتی نداشته‌ایم، اما در بسته‌ای که این قرارداد گنجانده شده، پتروشیمی سرفصل بسیار مهمی است. فهرست طرح‌های نیمه‌تمام و نیاز به فاینانس را ارائه کرده‌ایم و طرح‌های ما در آن بسته قرار گرفته است، اما مذاکره رودررویی نداشته‌ایم که وارد جزئیات شویم. هنوز قضاوت درباره این موضوع زود است.

کد خبر 316615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =