تأمین خوراک پالایشگاه پارسیان تضمین می‌شود

عملیات اجرایی طرح‌های احداث مرکز تفکیک تابناک و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز هما و وراوی با هدف نگهداشت، افزایش و تثبیت تولید گاز این سه میدان در سقف ۶۰ میلیون مترمکعب به‌منظور تأمین پایدار و تضمین خوراک پالایشگاه پارسیان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، عملیات اجرایی این سه طرح که امروز (دوشنبه، دهم خردادماه) در آیینی با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت به‌صورت ارتباط ویدیوکنفرانسی با منطقه عملیاتی پارسیان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در استان فارس کلید خورد، با ۲۸۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در ۳۶ ماه از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا اجرایی می‌شود.

ایستگاه تقویت فشار گاز هما با آرایش ۱+۳ کمپرسورها با درایور برقی با هدف افزایش ضریب بازیافت این میدان گازی از ۴۵.۴ به ۸۲.۸ درصد و تثبیت تولید روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز ساخته می‌شود و احداث خط لوله انتقال مایعات ۶ اینچ ایستگاه هما به مرکز تفکیک خیرگو به طول ۶۱ کیلومتر به همراه پمپ و متعلقات مورد نیاز، عمده فعالیت‌ تعریف‌شده در این طرح است.  

ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی نیز با آرایش ۱+۲ کمپرسورها با درایور برقی با هدف افزایش ضریب بازیافت این میدان گازی از ۲۹.۷ به ۴۹.۲ درصد و تثبیت تولید روزانه ۹ میلیون متر مکعب‌گاز ساخته می‌شود و احداث خط لوله مایعات چهار اینچ به طول ۶ کیلومتر به همراه پمپ و متعلقات مورد نیاز، عمده فعالیت تعریف‌شده در این طرح به‌شمار می‌رود.

مرکز تفکیک تابناک هم با هدف افزایش خوراک ورودی به پالایشگاه پارسیان ساخته می‌شود و در جریان این طرح، خط لوله‌ هشت اینچی مایعات تا پالایشگاه پارسیان به طول ۲۱ کیلومتر به همراه پمپ و متعلقات ایجاد می‌شود.

منطقه عملیاتی پارسیان از مناطق عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی (زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) به‌شمار می‌رود که در جنوب استان فارس واقع شده است. این منطقه مشتمل بر چهار میدان فعال تابناک، هما، شانول و وراوی خوراک مورد نیاز پالایشگاه گاز پارسیان را تأمین می‌کند.

کد خبر 316849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =