استقرار نظام مدیریت دارایی‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب

الزام‌های نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب استقرار یافت و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به‌عنوان پایلوت برای استقرار این نظام انتخاب شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ماشاءالله فتاحی‌نیا، نماینده این شرکت در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی گفت: نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت نخستین‌بار در سال ۱۳۹۳ بر مبنای الگوی قابلیت اطمینان جان کمبل به‌نام آپتایم (Uptime) از طرف معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری اداره کل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت به مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های دیگر وزارت نفت ابلاغ شد.

وی افزود: این مدیریت با محور نگهداشت بر مبنای چرخه عمر تجهیزات استوار بود و شیوه‌ها و فعالیت‌هایی منظم و هماهنگ را برای سازمان از طریق مدیریت دارایی‌ها و سیستم‌های دارایی‌ها و نیز هزینه‌ها، تعیین ریسک‌ها و عملکرد آنها در چرخه عمر دارایی‌ها و با هدف تحقق برنامه راهبردی سازمانی به‌طور بهینه و پایدار مدیریت می‌کند.

نماینده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی اظهار کرد: دارایی شامل کارخانه، تجهیزات، اموال، ساختمان‌ها، وسایل نقلیه نیروی انسانی، برنامه‌ها و حتی دارایی‌های نامشهود مانند اعتبار، روحیه، مالکیت معنوی و حسن شهرت می‌شود که ارزش مشخص در سازمان دارد.

فتاحی‌نیا گفت: روش Uptime بیشتر بر فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات تمرکز داشت و در این باره زمینه‌سازی بخش نگهداشت تجهیزات با تقویت نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات CMMS ادامه یافت که با پیشرفت روش‌های نوین، الزام‌های نظام مدیریت دارایی در جهان الگوی دیگری از مدیریت دارایی‌های فیزیکی بر اساس استاندارد ایزو ۵۵۰۰۰ و هماهنگ با آن از سوی مؤسسه مدیریت دارایی (IAM) تبیین و ارائه شد.

وی عنوان کرد: این موضوع که از طریق سازمان‌های نظارتی پایش می‌شد، بازنگری شد و سند سیاست‌های کلی و الزام‌های نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی به شماره MOP-AM-PAR-01 از طرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری تأیید و اسفند ۹۸ از طرف وزیر نفت تصویب و ابلاغ شد که ماژول‌های مورد ارزیابی الگوی IAM به ۳۹ ماژول رسید و گسترش قابل توجه‌ای نسبت به الگوی Uptime داشت.

نماینده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی با بیان اینکه به‌منظور هماهنگی و اجرای این نظام‌نامه کمیته راهبری در مناطق نفت‌خیز جنوب تشکیل شد، تصریح کرد: استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با این وسعت نیاز به ساختار سازمانی و بودجه داشت، از این رو ابتدا برای کاهش دوباره‌کاری و به دست آوردن تجارب لازم شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به‌عنوان پایلوت انتخاب شد.

فتاحی‌نیا تصریح کرد: با همکاری شرکت‌های مشاور، نمایندگان شرکت نفت و گاز مارون و ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب شرح کار استقرار نظام داراریی فیزیکی تهیه شد و در مرحله انتخاب مشاور است که پس از استقرار و ارزیابی عملکرد آن در شرکت نفت و گاز مارون به عنوان پایلوت، برای دیگر شرکت‌های بهره‌برداری و مدیریت‌های ستادی استفاده می‌شود.

کد خبر 316998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =