چاه‌های کشاورزی با انرژی‌های تجدیدپذیر برق‌دار می‌شوند

شرکت‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و توانیر با امضای تفاهم‌نامه‌ای، برای نخستین بار در کشور چاه‌های کشاورزی را با انرژی‌های تجدیدپذیر برق‌دار می‌کنند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، براساس این تفاهم‌نامه که بین علی مبینی‌دهکردی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر امضا شد، ۶۰ هزار چاه کشاورزی در طول سه سال برقدار می‌شود.

مبینی‌دهکردی گفت: در مرحله نخست این طرح، ۱۱ هزار چاه کشاورزی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر برق‌دار می‌شود.

به گفته وی، براساس این تفاهم‌نامه، کشاورزان بابت خرید و نصب صفحه‌های خورشیدی و تجهیزات مورد نیاز شبکه، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و تنها برای خرید تجهیزات اختصاصی مانند ترانس هزینه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه این تفاهم‌نامه براساس مصوبه سال شورای اقتصاد و قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور میان دو شرکت امضا شد، اعلام کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد ۱.۶ میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی سوخت مایع چاه‌های کشاورزی برای برقی کردن چاه‌های کشاورزی با گازوئیل، اختصاص یافته است.

مبینی‌دهکردی با اشاره به اینکه با اجرای این کار تنوع‌بخشی در منابع تولید برق بیش از گذشته پیگیری می‌شود، افزود: با اجرای این طرح صنعت سلول‌های خورشیدی توسعه می‌یابد و زمینه برای فعالیت این صنعت در مقیاس‌های بزرگ‌تر فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح سبب پاک‌تر شدن محیط زیست می‌شود و زنجیره ارزش ایجاد می‌کند. در عین حال شرکت‌های اسکو و بهره‌برداری را به‌کار می‌گیرد که سرانجام رونق بیشتر اشتغال را به‌دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: با برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی در قالب این تفاهم‌نامه، در زمستان که چاه‌های کشاورزی خاموش است، برق خورشیدی به شبکه تزریق و در زمستان نیز برق بخشی از مصرف‌کنندگان عمده از این طریق تأمین می‌شود.

مدیرعامل توانیر نیز گفت: با اجرای کامل این طرح ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی ساخته می‌شود و این طرح همسو با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است، زیرا با تحقق صرفه‌جویی در مصرف نفت‌گاز و آزاد کردن این ظرفیت برای صادرات به‌ویژه در شرایط کنونی، اهمیتی دوچندان می‌یابد.

وی تصریح کرد: با برق‌دار شدن چاه‌های کشاورزی، هزینه‌های کشاورزان کاهش می‌یابد و ۸۰ درصد هزینه‌های جاری آنها نسبت به زمان استفاده از سیستم دیزلی کمتر می‌شود.

متولی‌زاده ادامه داد: با آمدن برق سر چاه، امکان آبیاری نوین فراهم می‌شود و بهره‌وری آبیاری افزایش می‌یابد.

به گفته متولی‌زاده، برای سوخت‌رسانی به چاه‌های کشاورزی دیزلی باید سالانه بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار نفتکش جاده پیما در جاده‌های کشور تردد کنند که حذف این حجم تردد نیز نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌ای ایفا می‌کند.

کد خبر 317374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =