پژوهشگاه نفت در صدد استفاده بهینه از دانش‌بنیان‌هاست

پژوهشگاه صنعت نفت به‌دنبال دستیابی به یک اجماع از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه روش‌های نو در زمینه تصفیه پساب و بازیافت آب است.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، بهنام راسخ، رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی این پژوهشگاه افزود: یکی از معضلات اساسی توسعه صنعتی و افزایش جمعیت، تولید حجم انبوهی از پسماندها و پساب‌های صنعتی است. بر این اساس روش‌های رایج تصفیه پساب و بازیافت آب، روش‌هایی هستند که هم‌اکنون با افزایش نوع و حجم آلاینده‌ها دیگر از کارایی بالایی برخوردار نیستند. از همین رو، محققان این حوزه همواره در پی دستیابی به روش‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی نوین فرآیند تصفیه پساب‌ها به‌ویژه پساب‌های خاص با سرعت و کیفیت بالاتر بوده‌اند، تا بتوان منابع را در سریع‌ترین زمان به چرخه مصرف برگرداند.

وی با تأکید بر اینکه روش‌های نو مبتنی بر استفاده از غشاهاست، افزود: غشاهایی که برای فرآیند تصفیه آب و پساب استفاده می‌شوند همگی بر پایه جداسازی ذرات یا املاح محلول از آب و پساب است و در گروه‌های میکروفیلتر، اولترافیلتر، نانوفیلتر و اسمز معکوس قرار می‌گیرند. دو گروه نخست، به‌طور معمول برای جداسازی ذرات بسیار ریز استفاده می‌شود که به‌تازگی در صنایع مختلف در کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و به‌دلیل شرایط آب یا پساب دچار گرفتگی یا مشکلاتی می‌شوند که لازم است با تمهیداتی این‌گونه مشکلات برطرف شود و در این زمینه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص می‌شود.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی تصریح کرد: خوشبختانه تعدادی شرکت در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه در حال فعالیت هستند که با داشتن نیروهای جوان و استفاده از تجربه‌های و امکانات موجود در پژوهشگاه می‌توانیم شاهد یک اجماع از توانمندی‌ها در زمینه تصفیه و بازیافت آب و پساب باشیم.

راسخ اعلام کرد: شتاب‌دهنده آبان قرار است از امکانات پژوهشگاه در بخش پایلوت استفاده کند و نتایج به‌دست‌آمده را روی پسابِ مشخص‌شده به‌کار ببریم و امیدواریم سرانجام بتوانیم یافته‌های به‌دست‌آمده در بخش پایلوتی را صنعتی کنیم.

به‌تازگی پژوهشگاه صنعت نفت به‌منظور توسعه و تجاری‌سازی دانش فنی تصفیه آب با استفاده از فرآیند میکروفیلتراسیون با حفره‌های متغیر با شرکت شتاب‌دهنده آبان قرارداد مشارکت امضا کرده است.

کد خبر 317377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =