پروژه‌های پژوهشگاه نفت با وجود تحریم‌ها متوقف نشد

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: موضوع تحریم‌ها چالش‌هایی را برای کشور در زمینه‌های مختلف به‌طور حتم ایجاد کرده است، برای نمونه ما در زمینه انجام پروژه‌ها و یا در خرید تجهیزات آزمایشگاهی در زمان تحریم با مشکلات پرشماری روبه‌رو شده‌ایم، اما از سویی دیگر در مواقعی هم توانستیم چالش‌های این دوران را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جابر نشاطی به پروژه مدیریت خوردگی که از سوی محققان پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شد، اشاره کرد و افزود: در حوزه مدیریت خوردگی پروژه‌ای بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی گاز ایران در چهار سال‌ قبل تعریف شد که تصمیم بر آن بود بعضی از شرکت‌های خارجی به‌عنوان مشاور در این پروژه با ما همکاری کنند، اما به‌دلیل تحریم‌های موجود، این شرکت‌ها حاضر به همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت نشدند، یا قیمت‌های بسیار بالایی را به این مجموعه پیشنهاد کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود، پژوهشگاه تصمیم گرفت با اتکا به توان محققان خود این پروژه را انجام دهد که خوشبختانه با موفقیت این مهم انجام شد یا در حوزه پاک‌سازی آب‌های زیرزمینی یک کشور خارجی با قیمت‌های بسیار بالا پیشنهاد همکاری به پژوهشگاه داد که در نهایت این پروژه نیز از سوی پژوهشگران حوزه محیط زیست پژوهشگاه با قیمتی بسیار کمتر در منطقه عسلویه انجام شد.

تجاری‌سازی میکروسی‌اچ‌پی

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت به بهینه‌سازی مصرف‌ انرژی که از موضوعات مهم کنونی کشور محسوب می‌شود اشاره کرد و گفت: در این حوزه، پژوهشکده انرژی پژوهشگاه، فعالیت‌های بسیار زیادی را در دستور کار خود قرار داده است و ۱۰ پروژه مرتبط با حوزه مدیریت انرژی در واحدهای صنعتی و ساختمانی از سوی پژوهشگران این مجموعه در حال انجام یا در حوزه مدیریت بخار که از منابع انرژی به شمار می‌آید، چند پروژه جاری جزو برنامه‌های این مجموعه است.

نشاطی افزود: یکی از اقدام‌های مؤثر که از سوی محققان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد، مربوط به پروژه میکرو سی‌اچ‌پی می‌شود. طراحی و ساخت این دستگاه از سوی پژوهشگاه و با همکاری بخش خصوصی انجام شد و هم‌اکنون تجاری‌سازی آن از سوی یک شرکت دانش‌بنیان در حال انجام است و به مرحله تولید انبوه نیز رسیده، شایان ذکر است که سامانه تولید هم‌زمان برق و حرارت در مقیاس میکرو سی‌اچ‌پی با استفاده از موتور گازسوز دائم کار دارای بازدهی بالای ۹۰ درصد است.

بهبود تأسیسات با پروژه‌های مدیریت خوردگی

وی به مستهلک شدن تجهیزات نفتی اشاره کرد و گفت: عمر تأسیسات صنعت نفت بسیار زیاد است، از این رو بهینه‌سازی این تجهیزات از مسائل مهم صنعت نفت به شمار می‌آید، بر همین اساس پژوهشگاه صنعت نفت با هدف بهبود تجهیزات موجود در صنعت نفت، در چند پروژه بزرگ مدیریت خوردگی در سال‌های اخیر شرکت کرده است.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت به بومی‌سازی رنگ‌های مصرفی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت در سکوهای شرکت نفت فلات قاره اشاره کرد و افزود: یکی از روش‌های افزایش طول عمر تأسیسات نفتی استفاده از پوشش‌های صنعتی است که این پوشش‌ها عمدتاً از خارج از کشور وارد می‌شود؛ خوشبختانه یکی از پروژه‌های جاری پژوهشگاه مرتبط با این موضوع است که می‌تواند به افزایش عمر تأسیسات نیز کمک کند. پژوهشگاه هم در این زمینه فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای را انجام داده است و محققان این مجموعه تلاش می‌کنند پوشش‌های صنعتی بومی را جایگزین پوشش‌های وارداتی برای تأسیسات نفتی کنند.

نشاطی، نظارت بر تعمیر راکتور ایزوماکس در پالایشگاه‌ها را از دیگر اقدام‌های این پردیس برشمرد و گفت: راکتورهای آیزوماکس همواره قلب پالایشگاه‌ها به شمار می‌آیند که به‌دلیل خوردگی، این راکتورها می‌توانند دچار مشکلات بسیاری شوند و این موضوع خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را می‌تواند به همراه داشته باشد، از این رو با دانش موجود در پژوهشگاه نظارت بر راکتور آیزوماکس پالایشگاه‌ها نیز از سوی پژوهشگاه در حال انجام است.

پژوهشگاه مرجعی برای به‌کارگیری مواد شیمیایی

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت بر مدیریت مواد شیمیایی مصرفی در حوزه بالادست نفت و پایین‌دست نیز تأکید کرد و افزود: مبلغ گردش مالی مواد شیمیایی در شرکت ملی نفت ایران بسیار بالا است، از این رو چنانچه بتوانیم مدیریت مناسبی در زمینه کیفیت و مقدار مصرف این مواد در دستور کار قرار دهیم به‌طور حتم این موضوع می‌تواند به افزایش عمر تأسیسات نفتی کمک کند،

نشاطی افزود: بر همین اساس پژوهشگاه صنعت نفت در سال گذشته دستورعمل‌های استفاده از مواد شیمیایی را با آخرین روش‌های روز دنیا مطابقت داد و در اختیار شرکت ملی نفت قرار داد زیرا استفاده مناسب از مواد شیمیایی می‌تواند از خوردگی تأسیسات تا حد زیادی جلوگیری کند و از سوی دیگر سبب طول عمر تجهیزات نفتی می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت مرجعی معتبر در زمینه استفاده از مواد شیمیایی محسوب می‌شود، تصریح کرد: استفاده از همه مواد شیمیایی مصرفی در صنعت نفت در حوزه بازدارنده‌های خوردگی، ضدرسوب، میکروب‌کش و پوشش از سوی شرکت ملی نفت به پژوهشگاه صنعت نفت ارجاع داده شده است و حتی در برخی موارد انتخاب و ارزیابی مواد شیمیایی مناسب به‌صورت میدانی برای پروژه‌های متعدد به‌عهده پژوهشگاه است زیرا اگر این مواد به‌درستی انتخاب نشوند می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به تأسیسات شرکت نفت وارد کنند.

همکاری پژوهشگاه با دانش‌بنیان‌ها

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت بر اهمیت شبکه‌سازی و توسعه همکاری‌ها با بخش‌های خصوصی تأکید کرد و گفت: در این زمینه این پردیس فعالیت‌های بسیار مناسبی را انجام داده است، اما با وجود این، با نقطه ایده‌آل فاصله داریم. برای نمونه پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه در زمینه طراحی و ساخت میکرو سی‌اچ‌پی و سنسورهای تشخیص آلاینده‌ها و پروژه‌های مرتبط با انرژی و محیط زیست با شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌های بسیاری همکاری کرده است و از طرف دیگر تلاش می‌کنیم در زمینه توسعه فناوری با شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشگاه اقدام‌های مؤثری را انجام دهیم.

نشاطی تصریح کرد: به‌تازگی پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت دانش‌بنیان آبان قرارداد همکاری امضا کرده است که موضوع این قرارداد در زمینه استفاده از فناوری میکروفیلتراسیون برای تصفیه آب است و هم‌اکنون نیز به مرحله اجرایی نیز رسیده است.

پژوهش باید در خدمت رفاه باشد

وی انجام فعالیت‌های متعدد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی را از اقدام‌های مهم این پردیس برشمرد و گفت: در زمینه محیط زیست اقدام‌های مؤثری در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار پژوهشگاه قرار داشته است. به‌طور نمونه برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی در منطقه عسلویه، همچنین اجرای برخی پروژه‌ها با هدف بررسی تأثیر پروژه‌های صنعتی بر مسائل اجتماعی از دیگر اقدام‌های این مجموعه در این زمینه است.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت طرح میزبانی از دانشجویان را جزو مسئولیت‌های اجتماعی دانست و گفت: حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و برگزاری دوره‌های پسادکترا این فرصت را به جوانان می‌دهد تا ایده‌های خود را در مجموعه بزرگی نظیر پژوهشگاه اجرایی کنند، یا آماده کردن زمینه مناسب در شرایط کنونی کشور برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه و پیشرفت بخش خصوصی جزو اهداف مسئولیت اجتماعی به شمار می‌آید.

جلوگیری از خروج نخبگان

وی به مهاجرت نخبگان از صنعت نفت نیز اشاره کرد و افزود: چنانچه بتوانیم سیاست‌گذاری مناسبی را در صنعت نفت اجرا کنیم به‌طور حتم می‌توانیم از خروج درصد بالایی از نخبگان جلوگیری کنیم. برای مثال پژوهشگاه صنعت نفت با راه‌اندازی مرکز نوآوری و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند بستری را برای رشد محققان جوان و شرکت‌های نوپا فراهم کند یا از سوی دیگر ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های پسادکترا برای نخبگان بهترین فرصت به شمار می‌آید تا ایده‌های خود را بیان و سرانجام این ایده‌ها را به بازار نزدیک کنند.

کد خبر 321266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =