۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
  • کد خبر: 317458
روحانی: بودجه بدون نفت را طراحی و اجرا کردیم

رئیس‌جمهوری گفت: شخصی فکر نمی‌کرد در این کشور بودجه بدون نفت طراحی و عملیاتی شود، اما دولت تدبیر و امید در شرایط جنگ اقتصادی این کار را انجام داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، ۲۶ خردادماه) در نشست هیئت دولت با بیان اینکه اگر با رهبری رهبر معظم انقلاب و ارشادهای ایشان و حضور و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود و برجام تحقق نمی‌یافت همان وضع و سیر گذشته ادامه می‌یافت، گفت: برجام سند کار بزرگ ملت ایران است، اگر برجام نبود صادرات نفت به کلی قطع می‌شد و مردم با شرایط بسیار سختی روبه‌رو می‌شدند. به‌طور حتم مسئولان این را باید در سندی ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال‌های بعد چه می‌شد.

وی افزود: سند دیگری که باید توسط همین دولت نوشته و منتشر شود و همه ببینند، این است که از سال ۹۷ تا امروز چه خسارت‌هایی در اثر اقدام تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی به مردم ایران تحمیل شده است. همه دستگاه‌ها می‌توانند این موضوع را بنویسند، وزارتخانه‌های نفت، صمت (صنعت، معدن و تجارت)، راه و شهرسازی و همه وزارتخانه‌های مربوطه می‌توانند بنویسند که در این مدت زیان‌های مستقیم و غیرمستقیم ما چقدر بوده است. برای نمونه سه سال نتوانستیم نفت و میعانات خود را در بازار بفروشیم و چقدر به ما خسارت وارد شده است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اینکه ما حدودی چقدر می‌توانستیم نفت صادر کنیم، قیمت نفت هم مشخص است و می‌توان اینها را محاسبه کرد. در بخش‌های دیگر را هم می‌توان ضررهای غیرمستقیم را محاسبه کرد.

روحانی با بیان اینکه در این دولت در سه سال و نیم گذشته نتوانستیم از بودجه نفت استفاده کنیم، گفت: ۲.۵ درصد بودجه کشور معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان از نفت بوده است، ما در این شرایط بودجه بدون نفت را طراحی کردیم، هیچ شخصی فکر نمی‌کرد در این کشور بودجه بدون نفت طراحی و عمل شود.

وی اعلام کرد: برای جبران سهم نفت در بودجه، سهام دولت را ۶ برابر سال پیش فروختیم که کار بزرگی بود، اوراق مالی را چند برابر استفاده کردیم و این خیلی مهم است که دولتی در جنگ اقتصادی باشد و  یک ریال از پایه پولی بانک مرکزی استفاده نکند.

رئیس‌جمهوری افزود: در جنگ اقتصادی ممکن است کارخانه‌ها به‌دلیل نداشتن مواد اولیه تعطیل شوند. در این دولت یک واحد تولیدی به‌دلیل نداشتن مواد اولیه تعطیل نشده و این مسئله مهمی است که ما در این مقطع به‌ جای نفت، از پتروشیمی و فولاد استفاده کردیم، زیرا برای وارد کردن کالا و دارو به درآمد ارزی نیاز داشتیم و بیشتر پتروشیمی و فولاد ارز را به صحنه آورد و توانست کشور را اداره کند.

روحانی تصریح کرد: اگر این دولت نبود و دیگران جای ما بودند شک نکنید به‌طور حتم امروز فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و همه قطعنامه‌ها بر سر کشور بود. کسی که توانست مسیر را دقیق و با تدبیر ادامه دهد که برجام را حفظ کند و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برگردد و قدم به قدم کاهش تعهدها را انجام دهد، توانمندی هسته‌ای را از همیشه قوی‌تر کند این دولت بود، بنابراین تدبیر عظیم و بزرگی انجام شد که ما مشکلات و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته کشور ما واردکننده بنزین بود و حتی بنزین پتروشیمی‌ها که آلودگی زیادی هم داشت عرضه می‌شد، گفت: امروز در مسئله بنزین خودکفا هستیم و روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و دارای استاندارد در کشور توزیع می‌شود و از این پول ماهانه ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی دریافت می‌کنند، این طراحی که از سوی سه قوه و با همکاری مقام معظم رهبری انجام شد، سبب شد تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کنیم.

کد خبر 317458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =