پژوهشگاه‌های نفت و اقیانوس‌شناسی قرارداد امضا کردند

پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با هدف مطالعات منابع هیدرات گازی دریای عمان، قرارداد همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی، رئیس این مجموعه در حاشیه امضای این قراداد به اهمیت انجام این پروژه اشاره کرد و گفت: آغاز این همکاری بسیار ارزشمند است زیرا پروژه ملی و بسیار بزرگی از نظر دانش فنی به شمار می‌آید و خوش‌بین هستم با همکاری دو پژوهشگاه بتوانیم این پروژه را به‌خوبی انجام دهیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای کشور در خشکی و دریا، خوشبختانه انجام پروژه‌های اکتشافی یکی از سیاست‌های مهم وزارت نفت در حوزه نفت و گاز محسوب می‌شود. از سوی دیگر این پروژه برای مدیریت اکتشاف به‌عنوان کارفرما نیز اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین ضرورت دارد که با همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های دانشی، مدیریتی و اجرایی دو طرف بتوانیم پروژه موفقی را به سرانجام برسانیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: مطالعات میدان‌ها و ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، پروژه‌های مرتبط با حوزه حفاری، تولید و انجام چند پروژه اکتشافی مواردی هستند که در این حوزه در حال پیگیری و انجام است و امیدواریم با پشتوانه علمی که در پردیس بالادستی این سازمان وجود دارد این پروژه ملی به نتایج مثبتی دست یابد.

توفیقی ادامه داد: خوشبختانه گروهی از استادان و محققان برجسته در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی فعالیت می‌کنند و این اطمینان را دارم چنانچه دو طرف با همه توان علمی، مدیریتی و دانشی در این پروژه عظیم گام بردارند تجربه موفقی را می‌توانند اثبات کنند و این موضوع مقدمه‌ای برای همکاری در دیگر زمینه‌های مشابه با استفاده از توانمندی‌های طرفین خواهد بود.

نمونه‌برداری از آب و رسوبات دریای عمان

ناصر کشاورز فرج‌خواه، مدیر طرح مطالعه کمی و کیفی منابع هیدارت گازی دریای عمان، در حاشیه امضای قرارداد بین پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، به روند اجرای این طرح بزرگ اشاره کرد و گفت: در همکاری با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در زمینه مطالعات منابع هیدرات گازی، مطالعه منابع هیدرات گازی دریای عمان در سال ۱۳۹۷ در یک برنامه اجرایی به‌مدت چهار سال به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته بیشتر مطالعات لرزه‌نگاری موضوع کاری محققان پژوهشگاه صنعت نفت بوده است، تصریح کرد: این طرح ۱۱ مرحله فنی را شامل می‌شود که دو مرحله از این فازها موضوع همکاری پژوهشگاه صنعت نفت با پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی خواهد بود.

مدیر طرح مطالعه کمی و کیفی منابع هیدارت گازی دریای عمان افزود: برداشت داده‌های Multi beam echo sounder از موضوع‌های این همکاری است که افزون بر ترسیم نقشه بستر دریا و شناسایی عوارض بستر دریا، امکان شناسایی جریانات احتمالی گاز خروجی از بستر دریای عمان را نیز فراهم می‌کند.

وی نمونه‌برداری از آب و رسوبات دریای عمان را بخش دیگر این همکاری دانست و عنوان کرد: نمونه‌برداری از آب دریا و اندازه‌گیری خواص فیزیکی و شیمیایی آن در نقاط مشخص‌شده در دستور کار طرفین قرار گرفته است که بر همین اساس ورودی مناسب برای الگوسازی ترمودینامیکی به‌دست خواهد آمد.

مدیر طرح مطالعه کمی و کیفی منابع هیدارت گازی دریای عمان یادآور شد: خوشبختانه پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی از امکانات و تجهیزات مناسب برای این فعالیت‌ها بهره‌مند است و امیدواریم با دانش و ظرفیت موجود در پژوهشگاه صنعت نفت بتوانیم با اجرایی کردن این قرارداد به نتایج مثبتی دست یابیم.

کد خبر 317601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =