۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
  • کد خبر: 317683
مخزن آسماری میدان نفتی ابوذر تولیدی شد

شرکت نفت فلات قاره ایران از به تولید رسیدن نفت در مخزن آسماری میدان ابوذر برای نخستین بار در تاریخ توسعه این میدان خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، جواد رستمی، رئیس مهندسی نفت این شرکت گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در چند ماه گذشته برای ارزیابی تکمیلی مخزنی و امکان تولید نفت از لایه آسماری بالایی میدان ابوذر، حفاری چاه A۱۴-۴H در این مخزن انجام شد و پس از تکمیل و راه‌اندازی آن، تولید نفت از این مخزن برای نخستین بار در تاریخ توسعه میدان ابوذر تحقق یافت.

وی افزود: با توجه به مطالعات قبلی و ارزیابی نتایج تولید حاصله از این چاه، برنامه‌ریزی برای حفاری چاه‌های بیشتر به‌منظور توسعه این مخزن انجام و پیش‌بینی می‌شود با توسعه اولیه این مخزن و حفاری پنج تا هشت حلقه چاه، امکان تولید روزانه ۶ تا ۱۰ هزار بشکه نفت (بر اساس روند تولید در چاه یادشده) از این مخزن میسر شود.

رئیس مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره ایران به بیان تاریخچه‌ای از بهره‌برداری و توسعه میدان ابوذر و نتایج این موفقیت پرداخت و گفت: تاکنون توسعه و تولید میدان ابوذر بر محوریت مخزن غار (با نفت درجای ۴۰۳۰ و ذخیره ۱۷۳۰ میلیون بشکه) و بخش اندکی در مخازن برگن (با نفت درجای ۱۱۸ و ذخیره ۳۱ میلیون بشکه) و دمام (با نفت درجای ۱۳۸ و ذخیره ۱۸.۴ میلیون بشکه) انجام شده، به نحوی که تا پایان سال ۱۳۹۹ مقدار ۱۱۹۴ میلیون از مخزن غار، ۱۳.۵ میلیون از مخزن برگن و ۶.۷ میلیون بشکه نفت از مخزن دمام برداشت شده است که پس از کسب نتایج اخیر، مخزن آسماری هم به برنامه توسعه و تولید این میدان اضافه می‌شود.

به گفته رستمی، برای شناخت مخزن آسماری و ارزیابی ظرفیت تولید نفت از آن در دو مرحله در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ شمسی اقدام به حفاری دو حلقه چاه شد، اما متأسفانه نتایج حاصله موفقیت‌آمیز نبود. سرانجام سال گذشته مطالعات تکمیلی و بررسی ظرفیت تولید نفت از لایه آسماری بالایی هم‌زمان با انجام مطالعه Fast Track میدان در دستور کار قرار گرفت که پس از بررسی‌های فنی، یکی از چاه‌های بسته مخزن غار این میدان (چاه A۱۴-۴H) برای حفاری در مخزن آسماری مدنظر قرار گرفت و برنامه حفاری دوباره در مخزن فوق تهیه شد.

وی ادامه داد: پس از انجام حفاری و ارزیابی اطلاعات مخزنی، وجود ستون نفت در مسیر حفاری لایه مورد نظر مطابق پیش‌بینی‌های مدلی ثابت شد و بر این اساس تصمیم به ادامه کار و تکمیل دائم چاه گرفته شد که پس از تکمیل و راه‌اندازی، با موفقیت عملیاتی و نتایج آزمایش بهره‌دهی آن در سه کاهنده ۲۴، ۳۲ و ۴۰ به ترتیب به میزان ۶۳۰، ۱۰۴۰ و ۱۳۳۰ بشکه در روز نفت خالص (بدون تولید آب) حاصل شد.

رئیس مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره ایران این اقدام را یک موفقیت ارزشمند برای این شرکت دانست و گفت: این عملیات حاصل کار گروهی کارگروه هفت نفره مدیریت میدان‌های منطقه خارک (که یک سال از تشکیل آن می‌گذرد) و همفکری همکاران مدیریت امور فنی در اداره‌های مهندسی نفت، حفاری و زمین‌شناسی (برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و پایش عملیات حفاری)، همچنین مشارکت جدی همکاران مهندسی بهره‌برداری و عملیات تولید منطقه خارک در راه‌اندازی تولید بوده است.

به گزارش شانا، وجود هیدروکربن در مخازن غار و آسماری بالایی (بیشتر گاز) میدان ابوذر با حفر چاه‌های اکتشافی A-۲ در سال ۱۹۶۸ میلادی و A-۳ در سال ۱۹۶۹ اثبات شد. با هدف بررسی بیشتر نوع سیال مخزن آسماری بالایی به‌عنوان بالاترین (کم‌عمق‌ترین) لایه هیدروکربنی میدان، سال ۱۹۷۳ چاه اکتشافی A-۷ حفاری و آزمایش‌های لازم روی سازند یادشده انجام شد که نتایج آزمایش‌ها از وجود گاز در آن لایه حکایت داشت.

در ادامه دوباره در همان سال چاه اکتشافی A-۸ نیز برای بررسی ارتباط بین سازندهای غار و آسماری بالایی حفر شد که آزمایش‌های ساق مته در این چاه، وجود نفت احتمالی در مخزن آسماری بالایی را نشان داد و بر اساس مطالعات محاسبات حجمی، حجم نفت درجای اولیه احتمالی این مخزن برابر با ۶۷۶ میلیون بشکه نفت با دارا بودن گنبد گازی برآورد شد.

میدان ابوذر بالاترین مقدار تولید نفت را در میدان‌های نفتی دریایی دارد و اکنون نیز حدود یک‌چهارم تولید نفت شرکت فلات قاره ایران از میدان ابوذر انجام می‌شود.

کد خبر 317683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =