دستورعمل اجرایی آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی تصویب شد

دستورعمل اجرایی آیین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست به‌عنوان آخرین حلقه عملیاتی شدن طرح بازار، در شورای عالی انرژی کشور تصویب شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، این دستورعمل که با هدف عملیاتی شدن پروژه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و تعیین مقررات حاکم بر آن طراحی شده، به همت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری نمایندگان همه سازمان‌ها و نهادهای ذی‌نفع تهیه و تدوین شده است.

آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست، با در نظر گرفتن مصرف انرژی در صنایع و بخش‌های مختلف کشور، به‌دنبال ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی است تا بر اساس صرفه‌جویی که هر یک از بخش‌ها در مصرف انرژی انجام می‌دهند، گواهینامه صرفه‌جویی انرژی برای آنها صادر کند، به‌نحوی که بتوان آن را در بازار بهینه‌سازی و در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر بازار بورس انرژی ایران داد و ستد کرد.

دستورعمل اجرایی بازار با هدف تسهیل ورود بخش خصوصی و شرکت‌های خدمات انرژی و همچنین تأمین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در حوزه‌های مختلف تهیه شده است و گردش کار آیین‌نامه بازار را از مراحل ابتدایی (ثبت درخواست متقاضی) تا فروش گواهی صرفه‌جویی انرژی و نحوه همکاری میان ذی‌نفعان و مجریان آن مشخص می‌کند.

تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان نهادهای فنی و تخصصی بازار به‌منظور معرفی پروژه‌ها و راهکارهای بهینه‌سازی انرژی به تفکیک بخش‌های مختلف و با هدف تسریع در اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی، از جمله برنامه‌های این دستورعمل است.

تصویب دستورعمل اجرایی آیین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست در شورای عالی انرژی کشور، آخرین مرحله از تصویب مراحل قانونی طرح بازار است و انتظار می‌رود به‌زودی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی عملیاتی شود.

این دستورعمل سبب توسعه زیست بوم بهینه‌سازی مصرف انرژی می شود و صرفه‌جویی و رونق بازار شرکت خدمات انرژی را در پی خواهد داشت.

کد خبر 318044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =