چاه تزریقی میدان سیوند حفاری و تکمیل شد

چاه تزریقی شماره ۱۰ سکوی نصر ۵ در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان‌های اسفند و سیوند با تلاش متخصصان شرکت بین‌المللی حفاری (DCI) و همکاری کارشناسان شرکت نفت فلات قاره ایران، حفاری و تزریق آب در این چاه آغاز شد.

به گزارش شانا، حمیدرضا ثقفی، مدیرعامل شرکت بین‌المللی حفاری (زیرمجموعه شرکت توسعه پتروایران) در این‌باره گفت: چاه شماره ۱۰ سکوی نصر ۵ در حالی با موفقیت حفاری شده است که سال‌ها امکان حفاری در مجاورت سکوی اقماری نصر ۵  وجود نداشت و پس از استقرار دستگاه حفاری دریایی و پیش از عملیات حفاری این چاه، با بررسی دقیق سوابق گذشته چاه، برنامه‌ریزی مهندسی و محاسبات فشار لایه مخزنی و عملیات کشتن و مهار چاه با موفقیت انجام شد و حفاری و تکمیل چاه تزریقی SIC-E10  با وجود مشکلات و پیچیدگی‌های حفاری به پایان رسید.

شرکت نفت فلات قاره ایران نیز در این زمینه اعلام کرد: تزریق آب به چاه E10 میدان سیوند منطقه سیری به‌منظور صیانت و ازدیاد برداشت نفت انجام خواهد شد. این روش با افزایش فشار مخزن به‌طور فیزیکی سبب جابه‌جایی نفت در مخزن از محل چاه‌های تزریقی به سمت چاه‌های تولیدی می‌شود. با بهینه کردن تزریق آب در این مخزن، حدود ۳ هزار بشکه در روز به این میدان تزریق آب انجام شده است.

قرارداد نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های نفتی سیوند و اسفند بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پتروایران امضا شده و بر اساس این قرارداد در میدان‌های نفتی سیوند و اسفند، حفاری، تعمیر و تکمیل ۱۲ حلقه چاه توسعه‌ای در قالب هفت بسته کاری روی پنج سکوی سرچاهی برنامه‌ریزی شده است. تاکنون سه حلقه چاه تولیدی و دو حلقه چاه تزریقی حفاری و تکمیل و عملیاتی شده است. عملیات اجرایی دو حلقه چاه تولیدی دیگر نیز توسط دو دستگاه دکل حفاری در حال انجام است.

میدان نفتی سیوند در فاصله ۳۴ کیلومتری غرب جزیره سیری واقع در خلیج فارس و شامل دو سکوی اقماری فراساحلی است.

کد خبر 318109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =