تحریم، فرآیند تأمین تجهیزات را به سمت سازندگان داخلی تغییر داد

مدیر پروژه طرح مخزنگاه جاسک یکی از دلایل زمان‌بر شدن فرآیند تکمیل این پروژه را تأکید بر استفاده از ساخت داخل دانست و گفت: با وجود اینکه سفارش بخشی از کالاها آغاز شده و قرار بود از خارج از کشور تأمین کالا شود، اما تحریم‌ها مسیر را به سمت سازندگان داخلی تغییر داد.

به گزارش شانا، حسین افسر، مدیر پروژه طرح مخزنگاه جاسک در شرکت پتروامید آسیا با اشاره به اینکه باید با مدیریت صحیح از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرد تا در مسیر درست رشد کنند، اعلام کرد: طرح جاسک شامل ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای با هدف انبارش نفت‌خام سبک و سنگین به انضمام شماری زیرساخت‌ و تجهیزات است که سرانجام این قابلیت ایجاد می‌شود که شرکت ملی نفت ایران بتواند از مخزنگاه جاسک با زیرساخت‌هایی که در دریا ایجاد کرده است، روزانه یک میلیون بشکه نفت‌خام صادر کند.

وی با بیان اینکه طرح گوره - جاسک شامل سه مرحله است که شرکت پتروامید آسیا زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری امید در مرحله نخست صفر تا صد اجرای همه ۲۰ مخزن این طرح ملی را در اختیار دارد، گفت: پس از بازبینی مطالعات پایه که نهایی شده بود و آغاز مطالعات تفصیلی، محوطه و زمین طرح آماده و عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار انجام شد، دو مخزن هم‌اکنون در آستانه بهره‌برداری است، دو مخزن تا نیمه پیش رفته و فوندانسیون دو مخزن نیز آماده شده است.

مدیر پروژه طرح مخزنگاه جاسک با اشاره به اینکه پتروامید آسیا حدود ۲۰۰ میلیون یورو در طرح یادشده سرمایه‌گذاری می‌کند، تصریح کرد: این شرکت تجربه مشابه را دارد و مخزنگاهی با ظرفیت حدود ۱۰ میلیون بشکه در منطقه گناوه، موسوم به مخزنگاه امید ساخته است.

افسر درباره ویژگی‌های این مخازن گفت: مخازن ذخیره سقف شناور، فناوری پیچیده‌ای ندارند و براساس استاندارد جهانی API650 طراحی و ساخته می‌شوند که سازندگان ایرانی در اجرای این مخازن توانمند و بی‌شمار هستند.

جلوگیری از خروج ۵۰ میلیون دلار با بومی‌سازی‌

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که سبب شد مقداری فرآیند تکمیل پروژه زمان‌بر شود، موضوع تأکید بر استفاده از تولید داخل است، زیرا با وجود اینکه سفارش بخشی از کالاها آغاز شده و قرار بود از خارج تأمین کالا شود، اما به‌دلیل تحریم‌ها مسیر به سمت سازندگان داخلی تغییر کرد، افزود: این تصمیم افزون بر فراهم کردن زمینه رشد و کسب تجربه برای شرکت‌های داخلی، از خروج بخش عمده‌ای از ارز کشور جلوگیری کرد، به‌طوری‌ که حداقل ۵۰ میلیون دلار از محل بومی‌سازی‌ها در این طرح استفاده شد.

مدیرپروژه طرح مخزنگاه جاسک تصریح کرد: بزرگ‌ترین مزیت داخلی‌ها در دسترس بودن شرکت‌ها حتی در زمان بهره‌برداری است، همچنین افزون بر اینکه با هزینه کمتری طرح اجرا می‌شود، فرصتی برای رشد مجموعه‌های داخلی مهیا و درآمدزایی برای مردم کشور می‌شود.

افسر با تأکید بر حمایت از سازندگان داخلی گفت: در این باره نباید به‌صورت معکوس عمل کرد و مرزها بسته شود، زیرا در این صورت اگر تولیدکننده داخلی ببیند راه همکاری با کشورهای خارجی بسته شده و مصرف‌کننده ناچار به خرید از داخل است، نیازی ندارد به کیفیت فکر کند، از این رو باید به‌طوری از شرکت‌های داخلی حمایت شود که این شرکت‌ها رشد کنند و به سمت بومی‌سازی دانش روزآمد دنیا بروند.

ساخت مدرسه جوشکاری برای آموزش جوانان مستعد

وی درباره دستاوردهای طرح ملی گوره - جاسک برای مردم به‌ویژه ساکنان بومی تصریح کرد: جاسک، منطقه کم‌برخوردار و توسعه‌نیافته است، افزون بر نقش راهبردی طرح ملی گوره - جاسک، این طرح سبب ارتقای سطح کیفیت منطقه نیز می‌شود. برای نمونه پتروامید آسیا در مخزنگاه جاسک مدرسه جوشکاری ساخته و از روستاهای اطراف جذب کارکنان را آغاز کرده است و براساس برنامه جوانان مستعد آموزش داده می‌شوند و در مخزنگاه مشغول کار می‌شوند.

مدیرپروژه طرح مخزنگاه جاسک درباره تأثیر اجرای طرح گوره - جاسک بر شرکت‌های حاضر در این پروژه گفت: بی‌شک افزون ‌بر اینکه در این زمینه شرکت‌ها از لحاظ تجربی رشد کرده و به دانش آنها افزوده شده، منافع مادی نیز داشته‌اند و توان این شرکت‌ها افزایش یافته است.

همدلی و همکاری در دل طرح

سیدامین میرمحمدعلی، مدیرپروژه طرح مخزنگاه جاسک در شرکت تدبیرساحل نیز درباره این پروژه گفت: روزی که قرار بود کار را آغاز کنیم پروژه آن‌قدر عظیم بود که ترس و واهمه زیادی داشتیم، اما زمانی که درگیر پروژه شدیم و همکاری و همدلی را میان همه ارکان دیدیم، قوت قلب گرفتیم و کار به‌خوبی پیش رفت.

 وی درباره آثار اقتصادی اجرای این پروژه صنعتی بر منطقه توضیح داد: اگر از اهالی بومی بپرسید افزون بر درآمدزایی، شمار ترددها افزایش یافته و به‌واسطه فعال شدن این پروژه، اجرای پروژه پالایشی نیز فعال شده است و به‌طور حتم روی کل منطقه تأثیر دارد.

بر اساس این گزارش، صفر تا صد اجرای مخزنگاه جاسک، طرحی ملی و راهبردی برای ایران به شرکت پتروامید آسیا سپرده شده است. پتروامید آسیا، نخستین شرکت ایرانی است که در این حجم در قالب شرکت خصوصی کار مخزن‌داری می‌کند. شرکت تدبیرساحل نیز کل فعالیت‌های سیویل و سازه (طراحی همه زیرساخت‌ها و اجزای عمرانی لازم در یک پروژه سایت نفتی یا صنعتی) پروژه مخزنگاه طرح گوره - جاسک را به‌عهده داشته است.

کد خبر 318804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =