۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
  • کد خبر: 318863
تغییر نقشه تجاری ایران در حوزه انرژی

یکی از فعالان بخش خصوصی در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک معتقد است این طرح، نقشه تجاری ایران را در حوزه انرژی تغییر می‌دهد.

به گزارش شانا، حسین مدرس خیابانی گفت: مرحله نخست طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک و احداث مخازن ۱۰ میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی نفت در جاسک، از جمله طرح‌های راهبردی است که نقشه تجاری ایران در حوزه انرژی را تغییر می‌دهد و با اجرای آن، موقعیت راهبردی ایران در بخش انرژی مستحکم می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح عظیم، تراکم تجارت انرژی ایران از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌شود و به لحاظ ژئوپلیتیک، نقشه تجاری کشور تغییر می‌کند، این در حالی است که با راه‌اندازی این خط لوله در مرحله نخست، ۲۰ مخزن نفتی در مجموع با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت از سوی پتروامید آسیا ساخته می‌شود که البته کل پروژه در چند مرحله اجرایی می‌شود و سرانجام، ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در این طرح به ۳۰ میلیون بشکه نفت خام می‌رسد.

به گفته مدرس خیابانی، مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در جاسک با استفاده از توان مهندسان و کارگران داخلی احداث می‌شود و موضوع داخلی‌سازی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: مخازن جاسک، ایرانی‌ترین مخازنی است که در این حوزه ساخته شده و بالغ بر ۹۰ درصد مخازن با اتکای به توان و تجهیزات داخلی ساخته می‌شوند. مهم‌ترین منطق ساخت داخل، اشتغال‌زایی است، به نحوی که از توانمندی‌های داخلی برای تأمین نیازهای فنی و مهندسی کشور استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید اظهار کرد: به هر حال طرح انتقال نفت از گوره به جاسک، زمینه‌ای را فراهم کرده که اگر تا دیروز تنگه هرمز تنها معبر انتقال انرژی و نفت ایران بود، امروز شریکان تجاری ایران و کشورهای شرق آسیا می‌توانند با هزینه کمتر نفت خام را این بار از پایانه جاسک دریافت کنند.

کد خبر 318863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =