زنگنه: «سدف» پیشرفته‌ترین سامانه برای جلوگیری از قاچاق سوخت است

وزیر نفت یارانه پنهان حامل‌های انرژی در سال ۹۸ را حدود ۸۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌ها برای جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۱۱ مردادماه) در حاشیه رونمایی سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت اطلاعاتو دیگر دستگاه‌های مرتبط برای درخواست فرآورده‌های نفتی طراحی و عملیاتی و امروز به‌طور رسمی رونمایی شد، در اجرای این سامانه نیروی انتظامی، قوه قضائیه، سپاه پاسداران و حدود ۵۰ دستگاه دیگر همکاری و همراهی دارند.

وی هدف از راه‌اندازی سدف را استفاده مناسب از فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت دانست و افزود: سدف تقاضای درخواست‌کنندگان سوخت را به‌صورت سیستمی بررسی می‌کند و در صورت استحقاق و دریافت اطلاعات از دستگاه‌های دیگر به آنها سهمیه تخصیص می‌یابد تصریح کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه روزانه حدود ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی مایع در کشور توزیع می‌شود، ادامه داد: به‌تازگی در نامه‌ای اعلام کردم که در سال ۹۸ حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهان برای حامل‌های انرژی پرداخت شده که عدد بزرگی است، باید با این سیستم‌ها جلو قاچاق و تخلف‌ها را بگیریم.

زنگنه، سدف را حاصل صدها نشست کارشناسی، همفکری و تجربه دانست و گفت: این سامانه جزو پیشرفته‌ترین سیستم برای جلوگیری از قاچاق است که مجموعه فرآورده نفتی را در برمی‌گیرد.

وی با موضوع گازرسانی هم اشاره کرد و با بیان اینکه افزایش گازرسانی در این سال‌ها سبب کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی شده است، تصریح کرد: وجود این سامانه سبب جلوگیری از مقدار زیادی از قاچاق سوخت شده است، جا دارد از همه کسانی که در این زمینه همکاری کردند قدردانی کنم.

الحمدالله «زنجانیِ» دیگری درست نشد

وزیر نفت درباره مقدار افزایش ظرفیت گاز در سال ۱۴۰۰ و اینکه آیا امسال در زمستان کمبود گاز داریم، گفت: امسال تولید گاز نسبت به پارسال ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و کمبود گاز هم در زمستان بستگی به مصرف دارد، هنوز ما نمی‌دانیم مقدار مصرف چگونه است.

زنگنه درباره اینکه پرونده بابک زنجانی به کجا رسیده است، اظهار کرد: ان‌شاءالله دولت سیزدهم آن را پیگیری می‌کند، ما فقط تلاش کردیم بابک زنجانی جدیدی درست نشود که الحمدالله نشد.

وی درباره پرونده کرسنت هم اظهار کرد: کرسنت یک پرونده زنده در دیوان بین‌المللی داوری است که برآورد می‌شود رای نخست آن سپتامبر داده شود.

وزیر نفت درباره اینکه آیا سدف می‌تواند جلو مازاد عرضه گاز مایع (ال‌پی‌جی) را بگیرد، اظهار کرد: می‌تواند بگیرد اما ملاحظات اجتماعی دارد که دولت بعدی باید به آن توجه کند.

زنگنه درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه نیز اظهار کرد: ما در ماه‌های اخیر هیچگونه مذاکرات درازمدتی نداشته‌ایم.

کد خبر 319282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =