واحد بازیافت گوگرد در پتروشیمی ایلام راه‌اندازی می‌شود

طراحی، ساخت و راه‌اندازی واحد بازیافت گوگرد (SRU) با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت در پتروشیمی ایلام آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، حمید گنجی، مدیر گروه فناوری‌های بازیابی و تبدیل آلاینده‌های گازی پژوهشگاه به فرآیندهای بازیافت گوگرد یا سولفور ریکاوری اشاره کرد و گفت: خوراک ورودی‌ پالایشگاه‌ها معمولا دارای ترکیبات گوگردی است که از طریق فرآیندهای هیدروتریتینگ، ترکیبات گوگردی به سولفید هیدروژن تبدیل و سرانجام در فرآیندهای شیرین‌سازی با استفاده از حلال آمین، سولفید هیدروژن از ترکیبات موجود جدا می‌شود.

وی با اشاره به خطرهای سولفید هیدروژن برای محیط زیست افزود: در همین زمینه قوانین زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از انتشار آن اعمال می‌شود، گاز اسیدی تولید شده ازسوی پالایشگاه‌ها را در اصل در فرآیندهای بازیافت گوگرد به گوگرد عنصری تبدیل می‌کنند که از این گوگرد می‌توان در صنایع شیمایی، کشاورزی و بهداشتی استفاده کرد. انجام این کار نه تنها آلودگی زیست‌محیطی را از بین می‌برد بلکه ارزش اقتصادی دارد.

مدیر گروه فناوری‌های بازیابی و تبدیل آلاینده‌های گازی پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این‌که بیش از ۱۰ سال است که پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه فناوری بازیافت گوگرد فعالیت می‌کند، اعلام کرد: تا پیش از بومی‌سازی این فرآیند در کشور، همه دانش‌های فنی و طراحی پایه این واحدها متعلق به شرکت‌های خارجی بود که با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی، پژوهشگاه صنعت نفت بومی‌سازی دانش فنی فرآیند SRU را از سال‌ها پیش در برنامه‌های خود قرار داد.

وی به اهمیت بومی‌سازی این فرآیند توسط پژوهشگاه صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه نه تنها توانسته به دانش فنی فرآیند SRU دست یابد، بلکه ساخت کاتالیست‌های مرتبط با این فرآیند را به خوبی انجام داده و دانش فنی ساخت این کاتالیست‌ها را با هدف تجاری‌سازی به شرکت‌های سازنده واگذار کرده است.

مدیر گروه فناوری‌های بازیابی و تبدیل آلاینده‌های گازی پژوهشگاه با تاکید بر اینکه پژوهشگاه تاکنون ۵ واحد صنعتی SRU را طراحی کرده است، گفت: این مجموعه قادر است با همکاری پالایشگاه‌ها واحدهای متعددی را با ظرفیت و درصد H۲S مختلف طراحی کند که در همین راستا پروژه طراحی واحد SRU پتروشیمی ایلام در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

به گفته گنجی، خوراک واحد الفین شرکت پتروشیمی ایلام یک خوراک ترش است و در واحد شیرین‌سازی آن گاز اسیدی تولید می‌شود، از این رو این شرکت به دنبال جداسازی ترکیبات گوگردی است و بر همین اساس نیاز به واحد SRU برای تبدیل گاز اسیدی به گوگرد در این پتروشیمی الزامی است.

وی به سابقه پژوهشگاه در طراحی و ساخت واحد SRU نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه برای آنکه بتواند برای نخستین بار به دانش فنی طراحی و ساخت واحد SRU دست یابد با مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز همکاری خود را آغاز کرد که این امر منجر به طراحی این فرآیند برای پالایشگاه گاز بید بلند ۱ شد و در ادامه، پژوهشگاه طراحی این واحد را برای پالایشگاه‌های الفروقلوس سوریه، کرمانشاه و بندرعباس انجام داد.

کد خبر 319293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =