ایران تضعیف شود، بقیه جرأت تعرض پیدا می‌کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر بر ضرورت افزایش ظرفیت تولید نفت تاکید کرد و گفت: برخی پس از انقلاب از کاهش تولید نفت ابراز خرسندی کردند؛ حال آنکه صدام با اتکا به درآمدهای نفتی که به‌واسطه کاهش تولید از سوی ایران افزایش یافته بود، با ما جنگید. وقتی کشور تضعیف شود؛ بقیه (کشورها) جرات تعرض پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، علی آقامحمدی امروز (دوشنبه، ۱۸ مردادماه) در آیین امضای موافقت‌نامه‌های همکاری بین پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور، با بیان این مطلب افزود: نفت موضوعی است که بسیاری سعی کرده‌اند آن را کوچک جلوه دهند، اما نه تنها فراز مهم اقتصاد مقاومتی، نفت است، بلکه تحریم‌ها هم همواره در مرحله نخست، نفت را نشانه گرفته است و هدف اصلی آمریکا این بود که صادرات نفت ما را به صفر برساند بنابراین اهمیت موضوع نفت در ایران بسیار روشن و افق صنعت نفت برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

هدف اصلی باید شتاب‌بخشی در تولید نفت باشد

وی با اشاره به ظرفیت تولید ۴ میلیون بشکه‌ای نفت ایران (روزانه) در مقایسه با ظرفیت تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه‌ای کشورهای آمریکا، روسیه و عربستان و حرکت سریع بعضی از کشورهای همسایه در این مسیر، یادآور شد: بسیار واضح است اگر اعدادی کمتر از این ارقام به ذهن‌مان بیاید، راه را اشتباه رفته‌ایم و در مسیر میل دشمن و تضعیف کشور گام برداشته‌ایم. هدف اصلی ما باید شتاب‌بخشی به روند افزایش تولید نفت باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیشرفت‌های کشور در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت اشاره کرد و گفت: امروز دیگر از ۱۰ گروه کالاهای کاربردی عبور کرده‌ایم و توان ساخت حدود ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را در داخل داریم، شرکت‌های سازنده ما نیز مانند گذشته نیستند و امروز با کار منسجم در قالب کنسرسیوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

حمایت صریح از شکل‌گیری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت

آقامحمدی با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته به خوبی حاکی از فراهم بودن امکان افزایش ظرفیت تولید نفت کشور تا ۷.۴ میلیون بشکه در روز است، ادامه داد: در میان مجموعه توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، جای ساختار و مجموعه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خالی بود که شکل‌گیری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به رفع این خلا کمک کرده است.

وی با اشاره به بعضی از انتقادها درباره این پارک از جمله چرایی انتخاب انبار نفت ری به این منظور، اعلام کرد: باید برای چنین ساختاری، فضایی بزرگ اختصاص می‌یافت، ما برای افزایش ظرفیت تولید نفت تا بیش از هفت میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و این یعنی انجام حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار کار در حوزه فناوری، ضمن اینکه برآورد شده است این میزان سرمایه‌گذاری طی ۲۵ سال بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد دلار بازگشت سرمایه به دنبال داشته باشد.

نگوییم تشریفاتی یا زائد!

رئیس دفتر اقتصادی مقام معظم رهبری ایجاد ساختار پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و اقدام‌هایی از این دست را دارای نقش کلیدی و موثر در صنعت نفت خواند و گفت: این کارها تشریفاتی یا زائد نیست؛ اگر می‌خواهیم استقلال خود را تامین کنیم باید به حوزه‌های مبتنی بر علم و فناوری بیش از پیش توجه کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تصور کنید در شرایطی که حداقل ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای احداث یک پتروپالایشگاه از داخل کشور تامین می‌شود، احداث چنین مجموعه‌ای تا چه حد می‌تواند به رونق کسب و کار در صنعت نفت کمک کند، ما به ترسیم آینده نفت با محوریت دانش و به تحول در این عرصه نیاز داریم.

وی راه‌اندازی پارک‌های فناوری نفت و گاز را یکی از ابعاد این تحول‌خواهی برشمرد و از تلاش‌های آیدین ختلان، سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و مجموعه وزارت نفت در شکل‌دهی و راه‌اندازی این پارک قدردانی کرد.

کد خبر 319576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =