بازار هیدروژن‌های آبی و سبز در خاورمیانه رونق می‌گیرد

مؤسسه اعتبارسنجی فیچ ضمن پیش‌بینی بازاری رو به رشد برای صنعت هیدروژن در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، انتظار دارد که امارات و عربستان از مزیت فرصت حضور در بازارهای هیدروژن و آمونیاک پاک بهره‌مند شوند.

به گزارش روزنامه انگلیسی زبان عرب‌نیوز، مؤسسه اعتبارسنجی فیچ با انتشار گزارشی درباره چشم‌انداز هزینه سرمایه‌ای نفت و گاز جهان، اعلام کرد در حالی که شرکت‌های بزرگ انرژی جهان همچنان نسبت به نوسان تقاضا و تمرکز بر سودآوری کوتاه‌مدت هشدار می‌دهند، عربستان در افزایش تولید نفت و گاز جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی نقش محوری خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، این کشور در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ میلادی در مجموعه تولید نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی را ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد، که از افزایش تولید روزانه کشورهایی نظیر ایران با روزانه ۲ میلیون ۱۷۰ هزار بشکه، امارات با یک میلیون ۶۱۰ هزار بشکه در روز، لیبی با روزانه یک میلیون و ۴۰ هزار بشکه و کویت با ۹۶۶ هزار بشکه در روز بیشتر است.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود تولید نفت خام، میعانات و مایعات گازی عراق در مجموع ۶۹۱ هزار بشکه در روز افزایش یابد، این در حالی است که تولید روزانه قطر کمتر از این رقم و ۱۲۷ هزار بشکه در روز خواهد بود. تولید بحرین و عمان نیز هر دو با کاهش همراه خواهد بود.

به گفته تحلیلگران مؤسسه اعتبارسنجی فیچ، بخش زیادی از افزایش تولید لیبی، ایران و عراق به‌دلیل توقف موقت تولید این کشورهاست که علت آن بی‌ثباتی داخلی (در لیبی)، تحریم‌های ایران یا در نتیجه لغو توافق کاهش تولید اوپک پلاس (در عراق) است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت تنها بازارهایی هستند که پیش‌بینی می‌کنیم افزایش تولید قابل‌توجه‌ای بیشتر از سطح پیش از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا را تجربه کنند.

بنابر گزارش فیچ، رکود بازار نفت در سال گذشته میلادی هنگامی رخ داد که هزینه سرمایه‌ای نفت و گاز جهان با ۲۵.۹۰ درصد کاهش به ۴۲۳ میلیارد دلار رسید.

براساس پیش‌بینی‌های این مؤسسه، رقم سرمایه‌گذاری‌ها تا سال ۲۰۲۵ میلادی به سطح ۲۰۱۹ برنمی گردد.

روند سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع نفت و گاز جهان افزایشی می‌شود

برآوردها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌ها در سال جاری میلادی با ۱۲.۸۰ درصد افزایش به ۴۷۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ نیز با افزایشی مشابه به ۵۰۵ میلیارد دلار می‌رسد.

برآوردهای این مؤسسه حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفت و گاز جهان امسال با ۳.۶ درصد کاهش به ۷۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار می‌رسد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۱۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۸۹ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار خواهد رسید.

اما ریچاردز، تحلیلگر ارشد نفت و گاز در مؤسسه اعتبارسنجی فیچ به عرب‌نیوز گفت: شرکت‌های ملی نفت در منطقه خاورمیانه، حداقل اعضای شورای همکاری خلیج فارس، شرایط مناسبی برای استفاده از شرایط کنونی بازارهای جهانی دارند.

وی افزود: به‌دلیل ماهیت منابع، شرکت‌های ملی نفت در منطقه خاورمیانه می‌توانند بر مبنای هزینه‌ها و مقدار انتشار کربن رقابت کنند و اینکه مانند شرکت‌های فعال در اروپا و آمریکای شمالی زیر فشارهای نهادهای تنظیم‌گر و نظارتی نخواهند بود.

تحلیلگر ارشد نفت و گاز در مؤسسه اعتبارسنجی فیچ ادامه داد: با توجه به اعمال محدودیت‌های بیشتر در زمینه عرضه، خلأ بزرگی برای پر کردن وجود خواهد داشت.

گذر از نفت و گاز و رونق بازار هیدروژن‌های آبی و سبز

مؤسسه اعتبارسنجی فیچ در این گزارش همچنین موضوع انتقال انرژی را با تمرکز بر صنعت نوظهور هیدروژن بررسی کرده است.

در حالی که سرمایه‌گذاری در زمینه به صفر رساندن انتشار کربن ازسوی شرکت‌های ملی نفت در منطقه خاورمیانه تنها سهمی ناچیز از سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را در سال‌های آینده به خود اختصاص می‌دهد، عربستان و امارات فرصت خواهند داشت نخستین کشورهایی باشند که از مزیت حضور در بازارهای هیدروژن و آمونیاک پاک بهره‌مند شوند.

براساس ارزیابی مؤسسه اعتبارسنجی فیچ، امارات و عربستان در بررسی شاخص هیدروژن آبی که در آن شرایط کشورها برای توسعه این صنعت ارزیابی می‌شود، به ترتیب رتبه‌های هفتم و هشتم را در اختیار دارند.

هیدروژن آبی از گاز طبیعی با روش‌های سنتی تولید می‌شود اما در این فرآیند، کربن جدا و ذخیره‌سازی می‌شود، در حالی که هیدروژن سبز از طریق الکترولیز آب تولید می‌شود.

هیدروژن برای مصرف در حمل و نقل با مسافت‌های طولانی به آمونیاک و پس از آن دوباره به هیدروژن تبدیل می‌شود.

ریچاردز در این باره گفت: پیش‌بینی می‌شود هیدروژن بازاری بزرگ و رو به رشد در شورای همکاری خلیج فارس باشد، کشورهای عضو این شورا منابعی غنی دارند بنابراین موقعیتی مناسب برای رقابت با دیگران پس از رونق کامل بازار هیدروژن خواهند داشت.

کد خبر 319647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =