۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
  • کد خبر: 319727
تلاش‌های آرامکو برای صادرات هیدروژن آبی

رئیس و مدیرعامل شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان از تلاش این شرکت برای صادرات هیدروژن آبی خبر داد.

به گزارش روزنامه اماراتی نشنال، امین ناصر، رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل آرامکو، روز دوشنبه (۱۸ مردادماه) در تماسی تلفنی با سرمایه‌گذاران اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی فرصت‌های تولید هیدروژن آبی است و به‌طور جدی صادرات این محصول را به بازارهای مهم آسیا دنبال می‌کند، این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که این شرکت با هدف افزایش سبد صادراتی و به‌منظور تأمین سرمایه، دارایی‌ها خود را به فروش می‌گذارد.

وی افزود: هم‌اکنون، برای هیدروژن آبی از آمونیاک به‌عنوان محیط کشت و انتقال استفاده می‌شود و به جذب و ترسیب زیاد کربن نیز نیاز است، بنابراین، به‌منظور انجام عملیات جذب و ترسیب کربن، کارهای زیادی را در زمینه طراحی مهندسی انجام می‌دهیم.

مدیرعامل آرامکو ادامه داد: همچنین در زمینه قراردادهای پیش‌فروش با بازارهای مختلف در سراسر جهان همکاری داریم.

جذب و ترسیب کربن به عمل جذب و ذخیره دی‌اکسید کربن از فرآیند اصلاح بخار متان گفته می‌شود که برای تولید هیدروژن آبی استفاده می‌شود، از دی‌اکسید کربن در دیگر فرآیندهای صنعتی از جمله در بخش نفت و گاز نیز استفاده می‌شود و برای افزایش تولید نفت خام به چاه‌های قدیمی نفت برای بهبود فشار مخزن، دی‌اکسید کربن تزریق می‌شود.

صادرکنندگان نفت حوزه خلیج فارس از جمله آرامکو  و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) به‌منظور فروش انواع جدید انرژی، در زمینه تولید هیدروژن آبی فعالیت می‌کنند، هر دو کشور در نظر دارند از روابط بازرگانی خود با مصرف‌کنندگان نفت خام برای فروش هیدروژن استفاده کنند.

آرامکو پارسال هیدروژن آبی تولیدی خود را به شکل آمونیاک قابل‌حمل به ژاپن صادر کرد، ژاپن که یکی از واردکنندگان مهم نفت خام آرامکوست، از هیدروژن آبی برای تولید برق بدون کربن استفاده می‌کند.

مدیرعامل آرامکو گفت: در زمینه تقاضا برای هیدروژن آبی، در حال مذاکره با بازارهای مهمی [مانند] ژاپن و کره هستیم. با رونق این بازارها، فرصت ما برای تولید بیشتر هیدروژن آبی برای بازارهای صادراتی افزایش می‌یابد.

وی افزود: هیدروژن سبز، که از طریق الکترولیز تولید می‌شود، نیز حوزه موردعلاقه ما به‌شمار می‌رود. از انرژی‌های خورشیدی و بادی برای تأمین انرژی موردنیاز برای الکترولیز استفاده می‌شود.

عربستان یکی از بزرگترین پروژه‌های هیدروژن سبز جهان را در شهر نئوم می‌سازد، شهر برنامه‌ریزی‌شده بسیار بزرگی که در مرز مصر و اردن قرار دارد. شرکت اکوا پاور و ایر پراداکتز عربستان  ساخت این پروژه پنج میلیارد دلاری را به‌عهده دارند، این پروژه چهار گیگاوات ظرفیت دارد و می‌تواند ۶۵۰ تن هیدروژن در روز تولید کند.

کد خبر 319727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =