۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
  • کد خبر: 319832
عرضه نفت روسیه تا تابستان ۲۰۲۲ رکورد می‌زند

مؤسسه ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد که عرضه نفت روسیه تا تابستان سال ۲۰۲۰ به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تاس، موسسه مشاوره ریستاد انرژی نروژ روز جمعه (۲۲ مردادماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ممکن است عرضه نفت و میعانات گازی روسیه در تابستان ۲۰۲۲ به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و انتظار می‎رود تولید این کشور در سال ۲۰۲۳ به اوج خود برسد.

بر اساس تحلیل ریستاد انرژی، توافق اخیر ائتلاف سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) برای افزایش تدریجی تولید نفت راه را برای روسیه باز می‌کند تا به‌تدریج محدودیت‌های عرضه ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا را کنار بگذارد. این کشور در حال نزدیک شدن به ثبت رکوردی تازه در میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی، یعنی رقم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز در ژوئیه ۲۰۲۲ است.

ریستاد در بیانیه‌ای افزود: سپس روند عرضه نفت روسیه شتاب بیشتری می‌گیرد تا در اواسط سال ۲۰۲۳ به اوج خود یعنی بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

میانگین تولید نفت و میعانات گازی کنونی روسیه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، این رقم در دسامبر ۲۰۱۸ تعیین شده بود. ریستاد انرژی برآورد کرد که سال ۲۰۲۳ سال اوج عرضه نفت روسیه در تولید سالانه هم خواهد بود و انتظار می‌رود تولید سالانه این کشور در این سال به ۱۲ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

بنابراین، تولید سالانه نفت خام و میعانات گازی روسیه در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰۰ میلیون تن خواهد بود. رکورد سالانه پیشین این کشور در سال ۲۰۱۹ و به مقدار ۵۶۸ میلیون تن در سال ثبت شده بود.

تحلیلگران معتقدند عامل اصلی افزایش تولید نفت و میعانات گازی روسیه پروژه‌های جدید شرکت‌های روسنفت و گازپروم‌نفت خواهد بود.

کد خبر 319832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =