محصولات پالایشگاه گاز ایلام ۱.۵ برابر می‌شوند

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام اعلام کرد که طرح فاز دو این پالایشگاه در حال اجراست و با انجام آن پالایشگاه ایلام توسعه می‌یابد.

به گزارش شانا، روح‌الله نوریان در این باره گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹، با اختصاص بودجه لازم از سوی شرکت ملی گاز برای تکمیل فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و برگزاری مناقصه پیمان‌سپاری بر پایه شیوه قراردادی  مهندسی، تأمین تجهیزات و اجرا (ئی‌پی‌سی) از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به‌عنوان مجری پروژه، پیمانکار اجرایی پروژه انتخاب و قرارداد مربوطه با شرکت برنده مناقصه که شرکت جهان پارس است، امضا شد.

وی با بیان اینکه از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون پیمانکار تجهیز کارگاه خود را در سایت این پالایشگاه آغاز کرده که در مراحل پایانی آن است، افزود: اکنون و همزمان با این فعالیت مباحث تکمیل اسناد فنی مهندسی برای نهایی شدن مشخصات فنی مورد شامل تکمیل صحه‌گذاری مهندسی پایه و بخش از مهندسی تفضیلی و به تبع آن آغاز مراحل خرید تجهیزات، اقلام، لوله و اتصالات، شیرآلات، ظروف تحت فشار و مخازن و دیگر ملزومات مورد نیاز در پروژه احداث فاز ۲، با پیگیری و نظارت واحد طرح‌های پالایشی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از سوی پیمانکار یادشده در حال اقدام است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ابراز امیدواری کرد که فرآیند خرید تجهیزات و به تبع آن عملیات اجرایی پروژه پس از پایان بخش مهندسی پروژه در ماه‌های پایانی امسال، آغاز شود.

نوریان با بیان اینکه خوراک کنونی این پالایشگاه به ظرفیت اسمی ۶.۸ میلیون متر مکعب گاز ترش در روز، از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از میدان گازی تنگ بیجار به پالایشگاه ارسال می شود، تصریح کرد: مقرر شده است ظرفیت ارسال خوراک از این میدان با عملیات توسعه آن که از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی به‌عنوان بالادستی شرکت نفت و گاز غرب در حال اجراست، به ۱۰.۲ میلیون مترمکعب برسد.

وی همچنین گفت: با اجرایی شدن این برنامه به موازات تکمیل عملیات اجرایی و راه‌اندازی فاز دوم، محصولات پالایشگاه شامل گاز طبیعی برای مصارف شهری و صنعتی، گوگرد و سه محصول اتان، میعانات گازی و گاز مایع (ال‌پی‌جی) که خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام است، ۱.۵ برابر می‌شوند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: انتظار می‌رود با تلاش همه دست اندرکاران و فراهم شدن منابع مورد نیاز در پایان سال ۱۴۰۳ با به ثمر رسیدن این پروژه شاهد افزایش ۵۰ درصدی همه محصولات تولیدی پالایشگاه باشیم.

نوریان با بیان اینکه یکی از اهداف مسئولان این شرکت توسعه پالایشگاه در قالب فاز دو است، تصریح کرد: مسئولیت توسعه میدان تنگ بیجار با هدف تضمین خوراک پالایشگاه و به تبع آن پتروشیمی ایلام با نفت مناطق مرکزی است و ضمن پیگیری تحقق این مهم، تلاش می‌شود با رفع موانع و مشکلات پروسه عملیاتی و اجرایی شدن فاز دوم که مجری آن مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز است از روال قانونی و جاری، شاهد افزایش تولید ۵۰ درصدی محصولات باشیم.

کد خبر 319961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =