داخلی‌سازی ۳ ماده شیمیایی و کاتالیست مهم در پتروشیمی بندرامام

کارشناسان پتروشیمی بندرامام موفق شدند از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، سه ماده شیمیایی و کاتالیست مهم و باارزش صنعت پتروشیمی را داخلی‌سازی کنند. 

به گزارش شانا به نقل از پتروشیمی بندرامام، از سال ۱۳۹۷ کمیته ساخت داخل در بندرامام با رویکردی جدید و نقشه راهی روشن به‌منظور بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها برای تحقق اهداف کلان سازمان و خودکفایی هرچه بیشتر مجموعه تشکیل شد و با راهبرد «توسعه روابط با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معتبر داخلی، توسعه سیستم‌های ایجاد رقابت‌های سالم، توسعه حق مالکیت معنوی، توسعه رقابت با شرکت‌های منطقه به‌منظور دستیابی به اهداف مشترک، توسعه بلندمدت و سودآور با سازندگان معتبر داخل کشور، تقویت و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با فرآیند ساخت داخل در محیط داخلی شرکت، توسعه روابط با صنایع بزرگ داخلی با هدف تقویت ایده‌های نوآورانه در ساخت قطعات یدکی، کاتالیست و کمیکال‌ها» آغاز به فعالیت کرد. 

در چند سال گذشته کمیته ساخت داخل پتروشیمی بندرامام در بخش داخلی‌سازی مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها، مواد مختلفی را داخلی‌سازی کرده است و با ادامه همین مسیر در سال ۱۴۰۰ موفق شد با تلاش کارشناسان و متخصصان خود و مشارکت و همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان، مواد شیمیایی موسوم به آغازگر K32، روغن پلانجر (Plunger Oil) و حلال Solvesso 100 را داخلی‌سازی کند. 

ماده K32 به‌عنوان آغازگر فرآیند تولید پلی‌اتیلن سبک است که در سال ۹۹ پتروشیمی بندرامام به‌منظور ساخت این کاتالیست، با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تفاهم‌نامه ساخت آن را امضا کرد. آغازگر K32 پیش از این از سوی کشورهای خارجی تأمین می‌شد و کارشناسان پتروشیمی بندرامام و متخصصان کشور با داخلی‌سازی این کاتالیست حرکت بسیار موثری را در تولید پلی‌اتیلن سبک کشور اجرایی کردند. 

پتروشیمی بندرامام در سال ۹۹ با یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تفاهم‌نامه ساخت روغن پلانجر را امضا کرد و کارشناسان شرکت موفق شدند در ۶ ماه گذشته مراحل داخلی‌سازی و تولید این روغن ویژه را که پیش از این وارداتی بود اجرایی کنند.

در اقدامی دیگر، یکی از حلال‌های مصرفی در واحد VC پتروشیمی بندرامام یعنی حلال Solvesso 100 که نقشی بسیار اساسی در کنترل آلاینده‌های زیست محیطی در این واحد به‌عهده دارد، به دست کارشناسان پتروشیمی بندرامام و متخصصان کشور داخلی‌سازی شد. 

اکنون بیش از ۵۵ درصد از مواد شیمیایی و کاتالیست‌های مورد استفاده در پتروشیمی بندر امام از سازندگان داخل تهیه و تأمین می‌شود. 

شایان ذکر است کارشناسان و متخصصان پتروشیمی بندرامام پروژه داخلی‌سازی سه ماده شیمیایی و کاتالیست دیگر را آغاز کرده و به مرحله آزمون عملیاتی رسانده‌اند که در آینده نزدیک مجتمع پتروشیمی بندرامام را از واردات این سه ماده بی‌نیاز می‌کند.

کد خبر 320345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =