اَپِک: تقاضای جهانی نفت اوایل ۲۰۲۲ احیا می‌شود

تولیدکنندگان و معامله‌گران نفتی در کنفرانس نفت سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (APPEC) اعلام کردند که تقاضای جهانی نفت در اوایل سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از بحران کرونا بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، تولیدکنندگان و معامله‌گران نفتی در کنفرانس نفت سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (APPEC) روز دوشنبه (پنجم مهرماه) اعلام کردند که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در اوایل سال آینده میلادی به‌دلیل بهبود اقتصادی جهان به سطح پیش از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا بازگردد، در حالی که ممکن است ظرفیت مازاد فرآوری نفت خام بر چشم‌انداز تقاضا تأثیرگذار باشد.

این دورنما ضمن همسو بودن با پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، جلوتر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی است.

گرِگ هیل، رئیس شرکت انرژی هس معتقد است تقاضای جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ یا در سه‌ ماه نخست سال ۲۰۲۲  افزایش می‌یابد و به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، مجموع مصرف نفت جهان در سال ۲۰۱۹ ، ۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود، اما همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای سوخت را کاهش داد.

رهبران صنعتی جهان در کنفرانس اپک اعلام کردند که با وجود افزایش مداوم موارد ابتلا به کرونا و آسیب رساندن آن به روند بهبود تقاضای برخی فرآورده‌های پالایشگاهی مانند سوخت هواپیما، روند مصرف بنزین و گازوئیل رو به افزایش است.

انتظار می‌رود بهبود تقاضا سوددهی پالایشگاه‌ها را افزایش دهد و فرصت بازگشت به سطح قبلی عرضه یا تولید جدید را فراهم کند. با این حال متخصصان هشدار دادند که ظرفیت مازاد پالایشگاهی روند بهبود را کُند می‌کند.

اوپک معتقد است میانگین تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۰۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی این رقم را برای سال ۲۰۲۱، ۹۶ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز و برای ۲۰۲۱ ، ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰، ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود.

کد خبر 321809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =