اوپک: تقاضای نفت پس از سال ۲۰۳۵ به اوج می‌رسد

اوپک پیش‌بینی کرد تقاضای نفت پیش از به اوج رسیدن پس از سال ۲۰۳۵ احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، چشم‌انداز جهانی نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز سه‌شنبه (ششم مهرماه) منتشر شد. اوپک در این چشم‌انداز پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت در چند سال آینده و با بهبود اقتصاد از بیماری همه‌گیر کرونا به‌شدت افزایش می‌یابد و افزود: جهان باید به سرمایه‌گذاری در تولید ادامه دهد تا با وجود انتقال انرژی از بحران اقتصادی جلوگیری شود.

دیدگاه اوپک برخلاف آژانس بین‌المللی انرژی است. این آژانس در گزارشی در ماه مه اعلام کرده بود اگر جهان خواستار رسیدن به هدف حذف انتشار کربن است، نباید در پروژه‌های جدید نفتی سرمایه‌گذاری شود.

اوپک در چشم‌انداز جهانی نفت سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که عرضه نفت در سال ۲۰۲۳، به مقدار یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و بر رشد قابل توجه پیش‌بینی‌شده برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ می‌افزاید و مقدار تقاضا بیشتر از سطح آن پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در مقدمه این گزارش نوشت: تقاضای انرژی و نفت در سال ۲۰۲۱ - پس از کاهش شدید آن در سال ۲۰۲۰ - افزایش یافته است.

اوپک همچنین برآورد خود از تقاضای نفت در بلندمدت را با استناد به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در پی همه‌گیری کرونا و رقابت بر سر خودروهای برقی کاهش داد. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت پس از سال ۲۰۳۵ به اوج برسد.

در گزارش سال گذشته این سازمان آمده بود که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به فراتر از مقدار سال ۲۰۱۹ می‌رسد، این در حالی است که بر اساس گزارش امسال این اتفاق در سال ۲۰۲۳ رخ می‌دهد.

اکنون انتظار می‌رود تقاضا در سال ۲۰۳۰ به ۱۰۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد که ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از رقم سال گذشته و ۱۱ میلیون بشکه در روز کمتر از چشم‌انداز ۲۰۰۷ اوپک خواهد بود.

بر اساس نمودار اوپک که تقاضای بیشتری را نسبت به نمودار مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، با فرض استفاده سریع‌تر از فناوری موجود و تسریع سناریوی سیاست و فناوری، احتمال کاهش تقاضا تا دهه ۲۰۳۰ وجود دارد.

با این حال، اوپک درباره چشم‌اندازهای آینده خود خوشبین است و برآورد کرد سهم این سازمان در بازار در دهه‌های آینده افزایش می‌یابد، زیرا رقابت تولیدکنندگان غیراوپک کاهش خواهد یافت. اوپک پیش‌بینی کرد که تولید نفت محدود ایالات متحده حدود سال ۲۰۳۰ به اوج برسد.

کد خبر 321862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =