حوادث صنعت نفت در سال‌های اخیر کاهش یافت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نشست با کارکنان ایمنی و آتش‌نشانی این شرکت، بر وجود فرهنگ سازمانی و توجه به الزام‌های ایمنی در صنعت نفت تأکید کرد و از کاهش حوادث صنعت نفت در سال‌های اخیر خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، احمد محمدی در این نشست که عصر چهارشنبه، (هفتم مهرماه) به مناسبت گرامیداشت روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی برگزار شد، بیان کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه، فرسودگی تجهیزات و تأسیسات، کمبود نیروی انسانی و شیوع ویروس کرونا و پرخطر بودن کار در صنعت نفت، گزارش‌های چند سال اخیر نشان از کاهش وقوع حوادث و اتفاق‌ها دارد که این موضوع با تلاش شبانه‌روزی همه کارکنان به‌ویژه کارکنان ایمنی، بهداشت، محیط زیست، نیروهای عملیاتی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران محقق شده است و جای قدردانی ویژه دارد.

وی افزود: شرایط خاص دما، فشار و وجود سیالات قابل اشتعال و انفجار، فعالیت در صنعت نفت را به یکی از پرخطرترین مشاغل تبدیل کرده است که خطرهای بالایی را نیز به‌دنبال دارد، بنابراین همه ما وظیفه داریم فرهنگ سازمانی توجه به الزام‌های ایمنی در صنعت نفت را در نگاه، تفکر و رفتار خود نهادینه کنیم و عمق دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به سه شاخص مهم در حوزه ایمنی اشاره کرد و ادامه داد: داشتن نیروی انسانی ماهر و دلسوز و آگاه به خطرهای کار، حفظ آمادگی در گذر زمان از طریق تمرین و فراهم کردن ملزومات و تجهیزات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حوادث و مقابله با رویدادهای احتمالی بسیار مهم و ضروری است.

محمدی با اشاره به قدمت بالای تأسیسات و تجهیزات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: امیدواریم با سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه بازسازی و نوسازی تجهیزات، خطرهای بالقوه محیط کار برای کارکنان کاهش یابد و این وظیفه سازمان است تا شرایط قرار گرفتن در وضع عادی کاری را در همه زمینه‌ها فراهم آورد.

وی در پایان با اشاره به جانفشانی «علی لندی» نوجوان ۱۵ ساله ایذه‌ای برای نجات جان دو هموطن، تصریح کرد: همواره باید قدردان جوانمردی و ایثار همکاران آتش‌نشان و شهدای این حوزه باشیم و امیدواریم با رعایت حداکثری و سختگیرانه موازین ایمنی، در حفظ سلامت افراد و تولید و تجهیزات توفیق داشته باشیم.

بهبود عملکرد مناطق نفت‌خیز جنوب در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی

محمدرضا نادری، رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این نشست از بهبود عملکرد این شرکت در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال باتوجه به کاهش حوادث، اتفاق‌ها و برنامه‌ریزی هدفمند برای ارتقای سازمان در حوزه ایمنی و صیانت از تولید، عملکرد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بهبود یافته است.

وی با اشاره به عملکرد یک ساله مجموعه ایمنی و آتش‌نشانی، افزود: کارکنان ایمنی و آتش‌نشانی برای حفظ و صیانت از سرمایه انسانی و ایمن نگاه داشتن تأسیسات حتی یک لحظه از تلاش دست برنداشتند و با وجود مشکلات پرشمار، نقشی موثر در کاهش حوادث ایفا کردند.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با وجود شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و کمبود امکانات، همچنین افزایش بازدیدها و مأموریت‌ها، ضریب تکرار حوادث به نسبت سال ۱۳۹۹ پایین‌تر بود و تعداد آتش‌سوزی‌های صنعتی نیز در بیشتر شرکت‌های بهره‌بردار به حدنصابی کمتر از سال‌های گذشته رسید.

نادری با اشاره به برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شده برای  سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: تعداد بازدیدهای ایمنی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ برابر بیشتر شده و تاکنون بیش از ۲۸۰۰ بازرسی ایمنی و آتش‌نشانی از تأسیسات انجام شده است.

وی برگزاری نشست‌ها پیش از اجرای کار، فعال‌سازی سامانه جامع مدیریت بر اطلاعات اچ‌اس‌ئی، تدوین سند راهبردی و دستورعمل‌های مختلف حوزه ایمنی، ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای ارائه گزارش‌های سالانه درباره علل وقوع حوادث، استفاده از خدمات مشاور برای ارزیابی خطر و مدیریت یکپارچه، خرید تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی را از جمله اقدام‌های مهم مجموعه ایمنی و آتش‌نشانی برشمرد.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پایان اظهار کرد: برای نخستین‌بار انجام فعالیت درباره پروانه کار به‌صورت نظام‌مند مدنظر است و افزون بر آن برای تهیه اطلس ایمنی، برنامه‌ای با در نظر گرفتن همه پارامترهای تأثیرگذار برای تشخیص خطر تأسیسات تهیه شده است که پس از ورود اطلاعات توسط کارشناسان سطح ایمنی تأسیسات را نمایش می‌دهد.

در ادامه این نشست برخی سرپرستان و کارشناسان ایمنی و آتش‌نشانی ضمن بیان مسائل، مشکلات و دغدغه‌های موجود در این حوزه، به بحث و تبادل‌نظر و ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

کد خبر 321927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =