تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار پایان یافت

تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار با هدف افزایش ضریب اطمینان تجهیزات فرآیندی، صیانت از سرمایه‌های ملی و حفظ توان تولید گاز غرب کشور در زمستان طی مدت زمان کمتر از یک ماه با موفقیت پایان یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، علی رضایی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، با اشاره به شرایط عملیاتی بهره‌برداری از میعانات گازی و خطرهای بالای آن و لزوم رعایت کامل الزام‌های ایمنی در منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار، گفت: انجام تعمیرات اساسی این منطقه با کار شبانه‌روزی و رعایت کامل الزام‌های ایمنی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شرایط شیوع ویروس کرونا با هدف تولید پایدار و تحقق تولید تکلیفی، بدون حادثه در موعد مقرر پایان یافت.

وی با تشریح مراحل انجام این پروژه تصریح کرد: عملیات تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار با توپکرانی خطوط جریانی چاه‌ها، خط انتقال ۱۸ اینچ و خط گاز شیرین ۶ اینچ با خارج کردن کارخانه از سرویس و اسپیدگذاری و ایمن‌سازی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب جزئیات این تعمیرات را شامل عملیات تعمیرات اساسی (overhaul) روی تأسیسات تولیدی و گازی کارخانه TCF و ISF چاه‌ها و شیرهای کنترل خودکار (LBV) منطقه تنگ‌بیجار دانست و افزود: در تعمیرات اساسی مواردی مانند توپکرانی خطوط لوله، اسپیدگذاری، تعمیرات و لوله‌هایی که نشتی داخلی یا خارجی دارند، اکسیژن‌زدایی و پرج کردن سایت با گاز نیتروژن برای راه‌اندازی سایت و اصلاح نقاطی که طبق نظر واحد بازرسی فنی در خط لوله و لخته‌گیر یا داخل تأسیسات باید تعویض شوند، انجام شده است.

بر اساس این گزارش، مرکز بهره‌برداری تنگ‌بیجار و کمانکوه در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. فاز نخست این مرکز در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت این مرکز فرآورش روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز است که پس از جمع‌آوری به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و میعانات گازی نیز با یک خط لوله ۶ اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز که به‌تازگی به ایلام سفر کرده است در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با توسعه میدان گازی تنگ‌بیجار، تولید روزانه گاز استان نیز حدود ۴ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

کد خبر 321928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =