لزوم راه‌اندازی سامانه الکترونیک حقوقی فراگیر در شرکت ملی گاز

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: امور حقوقی یکی از واحدهای تخصصی شرکت ملی گاز ایران است که نتایج اظهارنظر آن امور در امضا و اجرای قراردادها، بسیار ملموس، اثرگذار و حائز اهمیت است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در نشستی با رئیس و کارشناسان امور حقوقی این شرکت اظهار کرد: شایسته و ضروری است که واحدها با مأموریت حقوقی و قراردادی در یک مجموعه، متمرکز باشند و از پراکندگی در بخش‌ها و مدیریت‌های مختلف پرهیز شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ساختار همه شرکت‌های تابع، واحدی به‌نام امور قراردادها وجود دارد، به‌طور طبیعی وجود چنین واحدی در شرکت اصلی که متولی قراردادها و هماهنگ‌کننده مسائل قراردادی در شرکت‌های تابع باشد، ضروری است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای حفظ حقوق بیت‌المال و دفاع مناسب از حقوق شرکت، امور حقوقی و قراردادهای بین‌المللی باید نظارت عالیه خود را بر امور حقوقی شرکت‌های تابع اعمال کند، افزود: در واقع، مسئولیت این امور فراتر از مسائل مطروحه در حوزه ستاد است و این امور، باید نظارت عالیه و تخصصی خود را بر امور حقوقی شرکت‌های فرعی اعمال و پیگیری کند.

چگنی تصریح کرد: به همین دلیل، شرکت‌های تابع برای پیگیری دعاوی مربوطه و اجرای مأموریت‌های حقوقی خود مکلف به تبعیت از دیدگاه‌های ارشادی مدیریت حقوقی ستاد هستند و بر این اساس، امضای همه قراردادهای شرکت و مدیریت‌های ستادی، الزاماً پس از بررسی، اظهارنظر و تأیید توسط مدیریت حقوقی امکان‌پذیر است.

وی بهره‌مندی از سامانه الکترونیک حقوقی فراگیر به‌منظور تبادل اطلاعات و دسترسی همه واحدهای حقوقی به منابع و آرای صادره از دادگاه‌ها (له/ علیه) را موردی ضروری دانست و از مدیریت‌های ذی‌ربط خواست در راه‌اندازی این سامانه، تسریع شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان این نشست بر اصلاح و ارتقای ساختار سازمانی مدیریت حقوقی، پیش‌بینی ساختار مناسب برای هیئت حل اختلاف قراردادی به‌منظور تسریع در رسیدگی به اختلاف‌های قراردادی و پیشبرد اهداف شرکت، تأکید کرد.

نقش حسابرسی داخلی، ایجاد اطمینان و تضمین سلامت اداری در سازمان است

چگنی همچنین در نشست دیگری با رئیس و کارشناسان امور حسابرسی داخلی با بیان اینکه کار این واحد، مچ‌گیری نیست، بلکه وظیفه آن، هدایت افراد و روشنگری مسائل برای آنان است، گفت: نقش حسابرسی داخلی، ایجاد اطمینان در سازمان است.

وی با بیان اینکه جایگاه حسابرسی داخلی در سلامت اداری سازمان بسیار مهم است، افزود: ما به‌دنبال تقویت جایگاه حسابرسی داخلی در سازمان هستیم، زیرا جایگاه بسیار مهم و حساسی را در سازمان دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هدایت و راهبری حسابرسی داخلی، از نظارت و حسابرسی نهادهای نظارتی بیرونی پیشگیری می‌کند، ادامه داد: باید خطرها را در این زمینه شناسایی و برای رفع آنها راهکارها و برنامه‌هایی مدون طرح و اجرا کرد تا حسابرسی داخلی به‌درستی طی طریق شود.

چگنی در ادامه، این امور را خروجی‌محور خواند و تأکید کرد: واحد حسابرسی داخلی از منظر بیرونی، خروجی‌محور و از منظر درونی، واحدی فرآیندمحور است و این موضوع، از آن رو اهمیت دارد که امروزه در دنیا، فعالیت‌های فرآیندمحور به‌دلیل طولانی‌تر شدن روند کار، به سمت فعالیت‌های خروجی‌محور رفته‌اند، زیرا این مهم سبب می‌شود پروژه‌ها سریع‌تر به سرانجام برسد.

وی بیان کرد: به باور من، اگر فرآیند یک کار یعنی پیاده‌سازی سیستم در سازمان را اصلاح کنیم، کارهای حاشیه‌ای و هزینه‌بر کاهش می‌یابد و انرژی سازمان کمتر هدر می‌رود.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان با بیان اینکه جایگاه حسابرسی داخلی در سلامت اداری سازمان بسیار مهم است، گفت: از این رو، ارزیابی و بهبود اثربخشی فعالیت‌ها و در نهایت، یاری رساندن به سازمان در دستیابی به اهداف، به‌ویژه در شرایط کنونی حاکم بر کشور، از وظایف کلیدی و بسیار مهم حسابرسی است که باید به نحو احسن انجام شود.

براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از نخستین روز کاری خود، طی نشست‌هایی با واحدهای مختلف ستادی و شرکت‌های مستقل زیرمجموعه، به تبیین سیاست‌ها و خط‌ مشی‌های جدید سازمان پرداخته است.

کد خبر 321999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =