بحران انرژی، تهدیدی برای روند بهبود اقتصادی جهان

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که بحران انرژی می‌تواند بهبود اقتصادی جهان را به مخاطره بیندازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه (۲۲ مهرماه) پیش‌بینی کرد بحران جهانی انرژی سبب افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای نفت می‌شود و می‌تواند تورم و کندی روند بهبود شرایط اقتصادی جهان از شیوع ویروس کووید ۱۹ را مهار کند.

قیمت نفت و گاز طبیعی به‌تازگی به بالاترین رقم در چند سال گذشته رسیده و قیمت برق را به بالاترین سطح رسانده است، زیرا اروپا و آسیا با کمبود گسترده انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود که هر ماه منتشر می‌شود، اعلام کرد: قیمت بی‌سابقه زغال‌سنگ و گاز و خاموشی‌های چند باره سبب می‌شود بخش برق و صنایع پرمصرف انرژی برای جلوگیری از توقف فعالیت خود به نفت روی آورند.

قیمت‌های بالای انرژی نیز بر فشارهای تورمی می‌افزاید که چنین روندی در کنار قطع برق، می‌تواند سبب کاهش فعالیت‌های صنعتی و کند شدن روند بهبود اقتصادی شود.در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت سال آینده به سطح پیش از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا بازگردد.

این نهاد پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در سال جاری میلادی را ۱۷۰ هزار بشکه در روز بالا برد و مجموع افزایش تقاضا را در سال ۲۰۲۱، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه اعلام کرد. این افزایش برای سال ۲۰۲۲، ۲۱۰ هزار بشکه در روز، یا در مجموع ۳ میلیون و ۳۰۰ بشکه اعلام شد.

افزایش تقاضا در دوره سه ماه گذشته، در حالی بیشترین برداشت از ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی در هشت سال اخیر را رقم زد که سطح ذخیره‌سازی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) از ابتدای سال ۲۰۱۵ به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: داده‌های موقت ماه اوت نشان می‌دهد که تقاضای غیرفصلی زیادی برای نفت کوره، فرآورده‌های خام و میان تقطیری نیروگاه‌ها در تعدادی از کشورها از جمله چین، ژاپن و پاکستان در آسیا، آلمان و فرانسه در اروپا و برزیل وجود دارد.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سه ماه چهارم امسال ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از تقاضای برآوردشده، نفت خام تولید کند، به این معنا که روند تقاضا حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ از عرضه پیشی خواهد گرفت.

این نهاد بین‌المللی هشدار داد که ظرفیت مازاد عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس به‌سرعت کاهش می‌یابد و از روزانه ۹ میلیون بشکه در سه ماه نخست سال جاری میلادی به تنها ۴ میلیون بشکه در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

ظرفیت تولید در تعداد انگشت‌شماری از کشورهای خاورمیانه متمرکز است و کاهش آن نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری برای پاسخگویی به تقاضای آینده را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است: افزایش هزینه‌ها برای انتقال به‌سوی انرژی پاک راه را برای پیشرفت فراهم می‌کند، اما این موضوع باید سریع اتفاق بیفتد، در غیر این صورت بازارهای جهانی انرژی با مسیری پر پیچ و خم روبه‌رو می‌شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه (۲۱ مهرماه) در آستانه کنفرانس کلیدی آب و هوا در اسکاتلند که ماه آینده میلادی برگزار می‌شود، در چشم‌انداز سالانه انرژی خود اعلام کرد احیای اقتصادی پس از بحران کرونا روندی ناپایدار دارد و بیش از حد حول محور سوخت‌های فسیلی می‌چرخد.

این نهاد افزود: اگر جهان می‌خواهد به‌طور مؤثر با تغییرات آب و هوایی مبارزه کند، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر باید تا پایان این دهه سه برابر شود.

کد خبر 322698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =