اجرای طرح‌های پیشران محرک توسعه پارک‌های شیمیایی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با اجرای طرح‌های پیشران با هدف ارزش‌سازی و متنوع‌سازی سبد محصولات پتروشیمی حدود ۳.۵ میلیون تن محصول متنوع به ظرفیت تولید پتروشیمی افزوده می‌شود که این جریان محرک مطلوبی برای توسعه پارک‌های شیمیایی است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی عصر روز دوشنبه (سوم آبان‌ماه) در آیین آغاز به‌کار نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه هم‌اکنون به‌طور میانگین سالانه حدود ۴۷ میلیون تن معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام، خوراک به صنایع پتروشیمی عرضه می‌شود، گفت: ظرفیت کنونی تولید پتروشیمی کشور حدود ۹۰ میلیون تن در قالب فعالیت ۶۷ مجتمع پتروشیمی است.

وی با اعلام اینکه مجموع تولید محصول قابل فروش پارسال صنعت پتروشیمی ایران، حدود ۳۴ میلیون تن بود که از این مقدار ۲۴ میلیون تن صادر شده و درآمد صنعت معادل ۱۵ میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: برنامه سال ۱۴۰۰ تولید محصول قابل فروش ۴۵ میلیون تن و درآمد ناشی از فروش و صادرات حدود ۲۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه تا سال ۲۰۴۰ میلادی رشد تقاضای سالانه برای محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار ۴.۵ درصد است، درحالی که رشد تقاضا برای  فرآورده‌های نفتی سالانه کمتر از یک درصد است، بیان کرد: هم‌اکنون ایران در تولید محصولات عمده، ۲۵ درصد ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی خاورمیانه و ۲.۵ درصد جهان را در اختیار دارد و پس از عربستان در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ محصولات عمده پتروشیمی در خاورمیانه است.

محمدی با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های پیشران پتروشیمی تنوع‌سازی سبد محصولات، بی‌نیازی از واردات و تأمین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی محقق می‌شود، یادآور شد: هم‌اکنون ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ۹۰ میلیون تن است که این ظرفیت با تکمیل ۶۵ طرح فعال تا سال ۱۴۰۶ به ۱۳۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه درآمدی هم تا سال ۱۴۰۴ درآمد صنعت پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار و سال ۱۴۰۶ به ۵۳ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که حاکی از تأثیر مهم این صنعت در اقتصاد کلان کشور است، اظهار کرد: مقدار دریافت خوراک از سوی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز و تا سال ۱۴۰۶ به بیش از ۲.۳ میلیون بشکه معادل نفت خام در روز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه تاکنون حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی انجام شده است، گفت: حجم سرمایه‌گذاری‌ها تا پایان امسال به ۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سوم تا پنجم آبان‌ماه دایر است.

کد خبر 323075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =