لزوم سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست/ آماده مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع پایین‌دستی تأکید کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را بررسی کردیم و آماده مذاکره با علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری هستیم.

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه آزاد کیش، سعید محمد عصر روز دوشنبه (سوم آبان‌ماه) در نخستین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، بر لزوم اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع پایین‌دستی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه سودآوری، افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی در این حوزه اهمیت بالایی دارد، تصریح کرد: می‌توان با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار دلاری در صنایع پایین‌دستی یک شغل و با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیون دلار یک شغل در صنایع بالادستی ایجاد کرد که در صنایع بالادستی فاصله موجود بیانگر این مهم است که حجم ایجاد اشتغال در کشور با صنایع پایین‌دستی به‌شدت افزایش می‌یابد.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، حجم سرمایه‌گذاری در بخش‌های پایین‌دستی نسبت به صنایع بالادستی و میان‌دستی کمتر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر بخشی که علاقه‌مندند ورود کنند و به‌صورت تجمیعی برای سرمایه‌گذاری در توسعه پایدار نقش‌آفرینی داشته باشند.

محمد بر تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و پتروشیمی تأکید کرد و گفت: صنعتگران از نظر ساخت تجهیزات در وضع مطلوبی هستند و باید از منابع کشور استفاده بهتری به‌منظور فاصله گرفتن از خام فروشی کرد.

وی انسجام همگانی و تسهیل فرآیند ارتباط میان تأمین‌کنندگان مالی، سرمایه‌گذاران، اجراکنندگان پروژه‌ها، سازندگان تجهیزات، مشاوران و پیمانکاران را یکی از اقدام‌های مهم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برشمرد و اظهار کرد: از ظرفیت‌های خوبی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برخورداریم و مشکل مباحث مالیاتی و ارزش افزوده‌ای که امسال اجرایی شد با پیگیری‌های لازم تا پایان امسال برطرف می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهوری بر ظرفیت لجستیکی در راستای کمک به سرمایه‌گذاران، صادرکنندگان و تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: وظیفه اصلی ما ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاری است و با برنامه مدون در دبیرخانه نسبت به شتاب گرفتن این مهم اقدام کردیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی در مناطق آزاد در دستور کار قرار دادیم، گفت: مشارکت عمومی و خصوصی الگوسازی شده و با فعالان اقتصادی در حال مذاکره هستیم.

محمد با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را بررسی کردیم و تاکنون اطلاعات کامل بیش از ۸۰ فرصت در پورتال مناطق آزاد ارائه شده است که تا آخر هفته به ۱۰۰ فرصت می‌رسد، ادامه داد: علاقه‌مندان در هر بخشی که تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشند درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری آماده مذاکره هستیم و علاقه‌مندیم فعالان اقتصادی بتوانند از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

نخستین نمایشگاه و همایش نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور ۱۳۳ شرکت داخلی فعال در بخش دولتی و خصوصی، عناصر فعال در اکوسیستم، نفت، گاز و پتروشیمی کشور و نیز با مشارکت گسترده و هدفمند سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کنار دیگر بخش‌های حوزه تأمین مالی و بازار سرمایه شامل حوزه بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش فعالیت خود را عصر روز دوشنبه (سوم آبان‌ماه) در نمایشگاه بین‌المللی کیش آغاز به‌کار کرد.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران، تحلیل و فرصت‌یابی زنجیره‌های ارزش در صنایع پایین‌دست نفت، گاز و پتروشیمی، امنیت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، روش‌های تجدید زنجیره‌ای تأمین مالی اجرای پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، اقتصاد صنعت آب‌شیرین‌کن در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پیاده‌سازی با محور شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه همایش‌ها و نشست‌های تخصصی این رویداد است.

کد خبر 323077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =