۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
  • کد خبر: 323079

وزیر نفت اعلام کرد

عزم وزارت نفت برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان

۲.۸ میلیارد سوخت مایع در نیروگاه‌ها ذخیره شده است
عزم وزارت نفت برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان

وزیر نفت از عزم وزارت نفت و دولت سیزدهم برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان خبر داد و گفت: الحمدالله با تلاش و تدابیر مدیران صنعت نفت در بخش‌های مختلف بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده ذخیره شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه) پس از دیدار با هیئت ترکمنستان به ریاست رشید مرادف، وزیر امور خارجه این کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما دو قرارداد گاز با ترکمنستان در دو نقطه از جغرافیا ایران (خراسان رضوی و گلستان) داریم که این قراردادها ۲۵ ساله است و ما روزانه از محل این دو قرارداد ۴۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کردیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در دولت گذشته به‌دلیل پرداخت نکردن مطالبات ترکمنستان صادرات گاز این کشور به ایران قطع شد، افزود: این موضوع برخلاف روابط دوستانه دو کشور به دیوان بین‌المللی داوری کشیده شد و این دیوان رقم دقیق بدهی ایران را مشخص کرد.

وزیر نفت مذاکره با وزیرخارجه ترکمنستان و هیئت بلندپایه این کشور را که متشکل از بخش انرژی و بانکی بود، مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی که از قبل انجام داده بودیم مذاکرات خوبی برای تسویه بدهی ترکمنستان انجام شد. عزم دولت سیزدهم و آقای رئیسی تسویه این بدهی است.

اوجی با بیان اینکه مذاکرات ایران و ترکمنستان در سطح کارشناسان شرکت ملی گاز ایران و بانک مرکزی در روزهای آینده ادامه خواهد یافت، گفت: با راهکارها و پیشنهادهای مطلوبی که ارائه دادیم بی‌شک تسویه بدهی طرف ترکمنستان انجام خواهد شد و ما در این زمینه مصمم هستیم.

وی با اشاره به اینکه احیای صادرات گاز ترکمنستان به ایران می‌تواند گام نخست برای ارتقای همه‌جانبه روابط دو کشور باشد، یادآوری کرد: سیاست دولت سیزدهم گسترش سطح روابط دوجانبه با همسایگان از جمله ترکمنستان است.

امیدوارم با تمهیدات انجام شده زمستان بدون چالشی را سپری کنیم

وزیر نفت با اشاره به اینکه هیئت ایرانی پیشنهادهای خوبی برای تسویه بدهی به ترکمنستان روی میز گذاشته و ترکمنستان هم راهکارهای خوبی ارائه داده است، گفت: مطمئنم این موضوع (تسویه بدهی گازی ترکمنستان به ایران) قابل حل است و  بر روابط دو کشور سایه نخواهد انداخت.

اوجی از آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان خبر داد و گفت: ایران دارای ظرفیت بالایی در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، حفاری در خشکی و دریا، تجهیزات صنعت نفت و گاز  است که می‌تواند به ترکمنستان ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی نشست امروز ارتقای رابطه همه‌جانبه با کشور دوست و برادر ترکمنستان بوده که بخش انرژی و قراردادهایی که پیش‌تر با این کشور در زمینه گاز، سوآپ نفت، فرآورده‌های نفتی، خدمات فنی و مهندسی داشتیم یکی از این بخش‌ها بوده است، افزود: با برنامه‌ریزی خوبی که وزارت نفت انجام داده بی‌شک این اتفاق‌های خوب در این دولت با دید مثبت و خوبی که از طرف ترکمن دیدیم، رقم خواهد خورد.

وزیر نفت درباره تأمین سوخت زمستانی با بیان اینکه الحمدلله با تلاش و تدابیر مدیران صنعت نفت در بخش‌های مختلف بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده ذخیره شده است، تصریح کرد: جا دارد از تلاش مدیران شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که شبانه‌روزی برای تأمین سوخت زمستانی تلاش کردند، تشکر کنم. امیدوارم زمستان بدون چالشی را با توکل بر خدا سپری کنیم.

کد خبر 323079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =