۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
  • کد خبر: 323184
بحران انرژی اروپا و روسیه

چالش انرژی اروپا هم‌زمان با رسیدن حجم ذخایر گازی این قاره به کمترین رقم ۱۰ سال اخیر، همچنان ادامه دارد. زمستانی سخت می‌تواند به کمبود شدید انرژی و تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد اروپا بینجامد. در این زمینه، دولت هلند در حرکتی تعجب‌برانگیز اعلام کرده که در شرایط محدودیت عرضه، میدان گازی گرونینگن که بزرگ‌ترین میدان گازی خشکی اروپاست، ممکن است به‌صورت موقت و جزئی بازگشایی شود.

بازگشایی این میدان، حتی در شرایط اضطراری از نظر سیاسی و با توجه به گذار انرژی بحث‌برانگیز است. در چند سال گذشته تصمیم بر این بود که این میدان تا سال ۲۰۲۳ به‌صورت کامل بسته شود و به تولید گاز و صادرات هلند پایان دهد.

بحران انرژی اروپا می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا بگذارد. کمبود عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه و مشکل در افزایش عرضه گاز نروژ در حال تهدید وضع انرژی اروپاست، با این اوصاف، بسته‌ شدن صنایع با نیاز بالا به برق در اروپا مثل کودهای شیمیایی، فولاد، آلومینیم و ... روی میز اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

شرکت گازپروم روسیه پیش‌تر گفته بود که تأخیر زیاد در تزریق گاز به ذخایر گاز زیرزمینی اروپا و افزایش تقاضای گاز منجر به رکوردشکنی قیمت گاز در اروپا شد. مسکو می‌گوید بحران اخیر انرژی در اروپا نشان می‌دهد خط لوله جدید حیاتی است و اتهام‌های مبنی بر اینکه به‌صورت عمدی تأمین گاز را محدود کرده است رد می‌کند.

طبق آمار، صادرات گازپروم در سال ۲۰۲۱ بر مبنای سال به سال ۲۱.۵ درصد رشد کرده و به ۱۲۳ میلیارد مترمکعب رسیده که نزدیک به رکورد سال ۲۰۱۹ است.

پیشنهاد خرید مشترک گاز طبیعی

همسو با تلاش اتحادیه اروپا برای محافظت از خود در برابر افزایش قیمت انرژی، این اتحادیه گزینه خرید مشترک گاز طبیعی از سوی کشورهای عضو را بررسی می‌کند.

کمیسیون اروپا در حال بررسی مجموعه‌ای از اقدام‌های ممکن کشورهای عضو اتحادیه برای رویارویی با قیمت‌های سرسام‌آور انرژی است. این اقدام در پاسخ به درخواست برخی کشورها برای واکنش اتحادیه اروپا به قیمت بی‌سابقه گاز و برق انجام می‌شود.

ایده خرید مشترک گاز طبیعی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر و از سوی برخی دولت‌ها از جمله اسپانیا مطرح شد که براساس آن کشورها می‌توانند با خرید مشترک گاز، یک ذخیره‌سازی راهبردی تشکیل دهند و مشارکت در این اقدام داوطلبانه خواهد بود.

امسال قیمت برق و گاز در اروپا به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، زیرا عرضه گاز پاسخگوی افزایش تقاضای اقتصادهای بهبودیافته از همه‌گیری بیماری کرونا نیست.

همه کشورهای اتحادیه اروپا خواهان واکنش این اتحادیه به افزایش قیمت انرژی نیستند. آلمان و هلند نسبت به دخالت در بازار هشدار داده‌اند.

مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت

کد خبر 323184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =