برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن چه کنیم؟

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در آستانه ورود به فصل سرد سال، بر رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز و استفاده از لوازم گازسوز استاندارد و توجه ویژه به برچسب انرژی نصب‌شده روی این لوازم تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، محمد عسگری در این باره گفت: مشترکان باید به‌طور جدی از تبدیل وسایل نفت‌سوز به گازسوز بپرهیزند و از افراد متخصص برای نصب وسایل گازسوز استفاده کنند.

وی ضمن تأکید بر استفاده از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن منازل و محل کار، اظهار کرد: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصال‌های لوازم گازسوز، از راه‌های پیشگیری از خطر گاز منواکسید کربن است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران افزود: مشترکان باید هنگام استفاده از وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند، همچنین دقت کافی برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی داشته باشند و به‌صورت دوره‌ای، سیستم‌های خروجی و تبادل هوا و اکسیژن و دودکش را کنترل کنند.

عسگری ضمن تأکید بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های مسکونی و بسته، تصریح کرد: آبی نبودن شعله بخاری، رطوبت زیاد اطاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در این مواقع، مسیر دودکش، چگونگی نصب و کلاهک آن را کنترل کرد یا از افراد مطلع و کارشناس در این باره درخواست راهنمایی و کمک شود.

وی ادامه داد: سرویس دوره‌ای سیستم‌های گرمایشی مجتمع‌های مسکونی به‌ویژه رسوب‌زدایی و تنظیم صحیح مشعل‌ها و استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز، از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران ضمن توصیه به استفاده از لباس و پوشش مناسب زمستانی در منزل و کم کردن درجه بخاری و وسایل گرمایشی، دمای رفاه را  ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد اعلام کرد.

عسگری در پایان با بیان اینکه هر ساله بیشتر حوادث فوت و خفگی با گاز مونواکسیدکربن مربوط به دودکش است، گفت: با سرد شدن هوا، بر اثر بی‌احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به ویژه بخاری و آبگرمکن، متأسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن از دست می‌دهند که تقاضا داریم مشترکان گاز با رعایت کامل اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز، زمستانی آرام و بدون حادثه را پشت سر بگذارند.

کد خبر 323246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =