مصرف گاز طبیعی ۱۰۰ درصد افزایش یافت/ مردم صرفه‌جویی کنند

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: از سه هفته پیش که بارش‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش دو درجه‌ای دما نسبت به پارسال است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا جولایی در گفت‌وگو با شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه محاسبه تعرفه مشترکان پرمصرف یا بدمصرف گاز با افزایش گازبها خواهد بود که به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: در بازدید سرزده وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ این شرکت و با توضیحات ارائه‌شده، قرار شد افزایش گازبها در قبض مشترکان گاز طبیعی که الگوی مصرف را رعایت نکنند اعمال شود و گازبها برای آن دسته از مشترکان که سقف الگوی مصرف ابلاغ‌شده از سوی شرکت ملی گاز ایران را رعایت می‌کنند، به قیمت سال ۱۳۹۹ محاسبه شود.

>>> بیشتر بخوانید؛

به‌دنبال تغییر تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف گاز هستیم

اوجی: مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز شامل افزایش قیمت می‌شوند

وی درباره مقدار تولید و مصرف گاز در کشور، توضیح داد: با وجود آنکه اکنون با توجه به تکمیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز فرآورش و وارد شبکه سراسری می‌شود، باز هم ناترازی انرژی در گاز داریم که این امر نشان می‌دهد، الگوی مصرف درستی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به چرایی افت فشار گاز، با بیان اینکه هر فاز پارس جنوبی حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که پس از فرآورش در پالایشگاه‌ها، از طریق خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، اظهار کرد: زمانی که هوا سرد می‌شود، مقدار مصرف گاز افزایش می‌یابد و به دلیل اینکه ما موظف به تأمین گاز بخش خانگی در هر صورت هستیم، فشار گاز کاهش می‌یابد که این مسئله را باید با برقراری تعادل میان ایستگاه‌های تقویت فشار و تقلیل فشار موجود در مسیر خطوط لوله، برطرف سازیم.

جولایی ادامه داد: از طرفی، با توجه به اینکه ۸۰ درصد گاز تولیدی در جنوب کشور و بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز در نیمه شمالی کشور است و گاز مسیر طولانی حدود ۱۵۰۰ کیلومتری را باید طی کند، افت فشار در یک بازه زمانی خود را نشان می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینکه بخش عمده مشکل مصرف گاز به سیستم ساختمان‌سازی ما برمی‌گردد، تصریح کرد: همکاران ما در نظام مهندسی ساختمان باید به‌گونه‌ای بر ساخت‌وسازها نظارت داشته باشند که هدررفت کمتر باشد، زیرا این مسئله بر مصرف بهینه انرژی در منازل مؤثر است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز بخش خانگی در زمستان پارسال را ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز و رکوردی خارج از عرف اعلام کرد و گفت: این مقدار مصرف، در واقع ۳ یا ۴ برابر مصرف استاندارد جهانی است که نیاز به الگوی مصرف درست را الزامی می‌کند.

جولایی آموزش‌وپرورش و آشنایی کودکان با مصرف بهینه و تبلیغات و فرهنگ‌سازی صداوسیما را در این زمینه بسیار مهم خواند و بیان کرد: همه باید بدانند که رعایت نکردن الگوی مصرف بهینه، بخش صنعت و تولید کشور را بسیار متضرر می‌کند و ضرر این بخش، به‌طور مستقیم بر روی زندگی مردم اثر می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: مسلماً برای ما به‌عنوان فروشنده گاز بهتر آن است گاز را به صنعت بدهیم تا به منازل، اما به دلیل اینکه خط قرمز ما بخش خانگی است، نمی‌توانیم سرویس‌دهی به این بخش را قطع کنیم، بنابراین اگر همراهی بخش خانگی در مدیریت مصرف نباشد، صنعت ضرر می‌کند و این به نفع هیچ‌کس نیست.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: امسال سرما زودتر آغاز شد و مصارف گاز به‌شدت افزایش یافت؛ به این معنا که از سه هفته پیش که بارش‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش دو درجه‌ای دما نسبت به پارسال است.

جولایی ادامه داد: بر همین اساس با تکمیل تعمیرات اساسی، ظرفیت فرآورش گاز را به حداکثر رساندیم و ذخیره‌سازی حدود ۴ میلیارد مترمکعبی در دو مخزن ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه را نیز انجام دادیم و برای ورود به فصل سرما آماده هستیم.

وی صادرات به عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان را جزو تعهدهای صادراتی ایران ذکر کرد و توضیح داد: ما تا حد امکان مقدار صادرات را کاهش می‌دهیم، اما این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که اکنون به‌عنوان تأمین‌کننده مطمئن گاز در دنیا شناخته‌شده هستیم و در صورتی که از این کار سر باز بزنیم، عواقب رفتاری ما در بحث بین‌المللی ما را از زمره تأمین‌کنندگان مطمئن گاز در منطقه خارج می‌کند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پایان، بار دیگر از مردم خواست تا نهایت صرفه‌جویی یا مدیریت مصرف گاز را داشته باشند تا بتوانند زمستان آرام و خوبی را پشت سر بگذارند.

کد خبر 328532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =