۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 337317
مغایرت عرضه اوپک با توافق اوپک‌پلاس

بررسی رویترز نشان داد که افزایش تولید نفت اعضای اوپک در ماه اکتبر کمتر از هدف تعیین‌شده در قالب توافق اوپک‌پلاس بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، بررسی روز دوشنبه (دهم آبان‌ماه) رویترز نشان داد که افزایش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اکتبر کمتر از مقدار افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده در توافق این سازمان و متحدانش (اوپک‌پلاس) بوده است، زیرا برخی تولیدکنندگان کوچک‌تر نتوانستند تولید خود را به مقدار توافق‌شده بالا ببرند، با این حال افزایش عرضه ازسوی عربستان و عراق فراتر از سهمیه‌ها بود.

بر اساس این نظرسنجی، اوپک در ماه اکتبر ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۹۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد، اما این رقم کمتر از افزایش تولید توافق شده (روزانه ۲۵۴ هزار بشکه) در قالب توافق اوپک‌پلاس است.

این ائتلاف همچنان نسبت به عرضه بیش از حد نفت در صورت شکست دوباره مقابله با ویروس کرونا محتاط است.

محدودیت عرضه اوپک‌پلاس به حمایت از قیمت‌های نفت کمک کرده است که اکنون نزدیک به ۸۵ دلار برای هر بشکه و در بالاترین سطح در سه سال اخیر معامله می‌شوند، به‌طوری که ایالات متحده و دیگر مصرف‌کنندگان را بر آن داشته است تا از تولیدکنندگان بخواهند نفت خام بیشتری عرضه کنند.

بر اساس این نظرسنجی، افزایش عرضه کمتر از رقم توافق اوپک‌پلاس در ماه گذشته میلادی، سبب شد سطح پایبندی اوپک به تعهدها در توافق کاهش تولید به ۱۱۸ درصد برسد. این رقم در ماه پیش از آن ۱۱۴ درصد بود.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس روز پنجشنبه (۱۳ آبان‌ماه) برای بررسی سیاست تولید خود بار دیگر از طریق ویدیو کنفرانس نشست برگزار می‌کنند و انتظار می رود برنامه‌ تعیین شده برای افزایش تولید به مقدار ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز در این نشست هم دوباره تأیید شود.

کد خبر 337317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =