پایان! جایگاه‌های سوخت عملیاتی است

وزارت نفت طی عملیاتی یک هفته‌ای برای رفع اختلال سامانه هوشمند سوخت و اتصال جایگاه‌های عرضه به این سامانه، با بهره‌گیری از توان نیروهای فنی و عملیاتی خود، باز هم از آزمونی دیگر در عرصه خدمت‌رسانی حرفه‌ای و تخصصی، دلسوزانه و متعهدانه، صادقانه و شفاف به مردم و کشور، سربلند بیرون آمد و توطئه دشمنان برای دسیسه‌سازی در این حوزه‌ حساس را خنثی کرد.

به گزارش شانا، پیش از ظهر روز سه‌شنبه (چهارم آبان‌ماه) بود که در فضای مجازی خبری مبنی بر قطع جایگاه‌های عرضه سوخت پیچید؛ خبرگزاری‌ها دقایقی بعد این خبر را تأیید کردند. فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان این خبر را تأیید کرد و خبرگزاری ایسنا نیز از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت خبر داد. دقایقی بعد نشستی فوری با دستورکار بررسی این موضوع در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد. بررسی‌های میدانی خبرنگاران و شهروندان حاکی از تشکیل صف‌های طولانی در جایگاه‌های عرضه سوخت به‌دلیل توقف عرضه سوخت و قطع ارتباط جایگاه‌ها بود و اخبار ضدونقیض درباره دلایل حادثه متن خبر خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و فضای مجازی و سطح شهر را پر کرده بود.

اطلاعیه زودهنگام اداره کل روابط عمومی وزارت نفت

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در اسرع وقت با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را تأیید و تأکید کرد که مردم می‌توانند در بعضی از جایگاه‌ها با قیمت آزاد سوخت‌گیری کنند. در این اطلاعیه همچنین به مردم اطمینان داده شد که هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت آنان به‌وجود نخواهد آمد و سهمیه‌ها محفوظ است.

رد شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه همان روز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند به‌دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت به‌طور موقت سوخت‌گیری در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال روبه‌رو شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با قیمت دوم در حال انجام است.

در این اطلاعیه تأکید شد که مشکلی در تأمین بنزین و نفت‌گاز جایگاه‌های عرضه سوخت وجود ندارد و فرآورده به مقدار کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌های عرضه سوخت وجود دارد و هیچ‌گونه نگرانی در این باره متصور نیست و در ضمن شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویاً تکذیب می‌شود.

در همین حال، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت در کشور را رد کرد و گفت: اختلال در ارائه خدمات در بعضی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به‌زودی رفع می‌شود؛ هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و مردم هیچ‌گونه نگرانی در این باره نداشته باشند.

رفع مشکل جایگاه‌ها به‌صورت دستی

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران حدود ساعت ۱۵ همان روز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما از رفع مشکل جایگاه‌های عرضه سوخت به‌صورت دستی خبر داد و اعلام کرد: تلاش می‌کنیم عمده این مشکل تا چند ساعت آینده در جایگاه‌های عرضه برطرف شود.

وی افزود: مشکل در پی اختلال ارتباطی به‌وجوآمده میان سامانه‌های جایگاه‌های عرضه سوخت با سامانه مرکزی پدید آمده که این چالش در حال بررسی و رفع است؛ برای رفع این مشکل به‌صورت دستی در حال اقدام هستیم و سیستم آفلاین داخل جایگاه‌ها عرضه سوخت را با نصب نرم‌افزار، فعال می‌کنیم و ارتباط بین ترمینال و مرکز در بعضی از جایگاه‌ها برقرار شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین از فراهم شدن امکان سوخت‌گیری در حدود ۱۵ جایگاه عرضه سوخت در شهر تهران و استان‌ها خبر داد و تصریح کرد: کارشناسان این شرکت به‌سرعت در حال اعزام به جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور هستند.

فعال شدن ۱۴۷ جایگاه تهران و ۱۷۰۰ جایگاه کشور در شب نخست

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ساعت ۲۰ همان شب در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از فعال شدن ۱۴۷ جایگاه عرضه سوخت در سطح منطقه تهران و یک هزار و ۷۰۰ جایگاه در کل کشور خبر داد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه سرعت فعال‌سازی جایگاه‌ها از سوی همکاران ما بسیار مطلوب بوده است و امیدواریم به‌سرعت همه جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور فعال و امکان عرضه بنزین آزاد در این جایگاه‌ها فراهم شود.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز دقایقی پس از دستور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت در همان شب خبر داد و در عین حال احتمال گرانی قیمت حامل‌های سوخت را رد کرد.

استفاده از توان ۱۰۰ درصدی فنی و عملیاتی نیروها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همان شب اتفاق در گفت‌وگو با صداوسیما از فعال شدن ۵۰ درصدی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور برای توزیع بنزین آزاد و اتصال موفقیت‌آمیز نخستین جایگاه عرضه سوخت به سامانه هوشمند در یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور و به‌دنبال آن عرضه بنزین سهمیه‌ای در ۶ جایگاه سوخت در سطح شهر تهران خبر داد.

سالاری اعزام نیروها به سراسر کشور و ایستگاه‌های بین‌راهی را عملیاتی زمان‌بر خوانده و گفته بود: ما از همه توان خود و نیروهای پیمانکاری و فنی و عملیاتی استفاده و تلاش می‌کنیم تا اواسط روز چهارشنبه (پنجم آبان‌ماه) شرایط جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به روال عادی بازگردد.

قدردانی وزیر نفت از مردم

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در شب نخست این اتفاق با حضور میدانی در یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت تهران در گفت‌وگو با شبکه خبر از برقرار شدن عملیات سوخت‌گیری و فعال شدن ۲ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور خبر داد و گفت: از مردم عزیز که حوصله به خرج دادند و با خادمان خود در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همکاری کردند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: تصمیم نهایی بر این شد تا همکاران ما تک‌به‌تک به همه جایگاه‌ها اعزام شوند و جایگاه‌ها را به‌صورت دستی عملیاتی کنند تا مردم برای دریافت سوخت دچار چالش نشوند و بتوانند سهمیه بنزین را که به‌صورت آزاد است، استفاده کنند تا زمانی که سامانه کارت هوشمند سوخت فعال شود.

در همین حال، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در همان شب اتفاق از سرعت عمل کارکنان صنعت نفت در فعال کردن جایگاه‌های عرضه سوخت در نخستین ساعات اختلال در سامانه هوشمند سوخت قدردانی کرد.

عرضه بنزین سهمیه‌ای در ۲۲۰ جایگاه و فعال شدن ۸۰ درصد جایگاه‌های سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صبح روز چهارشنبه، پنجم آبان‌ماه از اتصال ۲۲۰ جایگاه عرضه سوخت سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت و امکان عرضه بنزین سهمیه‌ای در این جایگاه‌ها خبر داد؛ سالاری باز هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفته بود: ۳۵ گروه کارشناسی به جایگاه‌های عرضه سوخت در منطقه تهران اعزام شده و تعداد ۱۸ جایگاه عرضه سوخت هم‌اکنون در منطقه تهران بنزین سهمیه‌ای عرضه‌ می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرده بود: تا صبح روز چهارشنبه (پنجم آبان‌ماه) ۸۰ درصد جایگاه‌های عرضه سراسر کشور فعال‌اند و امکان عرضه بنزین آزاد در این جایگاه‌ها فراهم شده است.

ظهر همان روز و در پی سرعت عمل وزارت نفت برای فعال‌سازی هر چه سریع‌تر جایگاه‌های عرضه سوخت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا ضمن اشاره به عملکرد مثبت وزارت نفت در رفع سریع مشکل سامانه سوخت، از زحمات نیروهای فنی و کارشناسان این وزارتخانه قدردانی کردند.

قدردانی رئیس‌جمهوری از وزارت نفت در هیئت دولت

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری همان روز در هیئت دولت با اشاره به این حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت هدف از این اقدام را مختل کردن زندگی مردم برای دستیابی به مقاصد مشخص از سوی دشمنان اعلام و تأکید کرد: وزارت نفت باید نسبت به جبران آثار اخلال ایجادشده در سیستم جایگاه‌های عرضه سوخت اقدام کند تا حقی از مردم ضایع نشود.

وی ضمن قدردانی از عملکرد سریع وزارت نفت در این اختلال گفت: خوشبختانه نه‌تنها مسئولان دچار سردرگمی نشدند، بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند و مردم نیز آگاهی خود را در رویارویی با این مشکل نشان دادند و با هوشیاری اجازه ندادند کسی بتواند سوء‌استفاده و فرصت‌طلبی کند.

رئیس‌جمهوری همچنین از اطلاع‌رسانی به‌موقع رسانه ملی و همراهی و همکاری مردم قدردانی کرد.

عذرخواهی دوباره وزیر نفت از مردم برای اختلال در سامانه سوخت

بعدازظهر روز چهارشنبه، پنجم آبان‌ماه، وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگاران آخرین اخبار و گزارش‌ها درباره روند فعال‌سازی جایگاه‌های سوخت را به مردم ارائه و از مردم بابت اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت و غیرعملیاتی شدن جایگاه‌های عرضه عذرخواهی کرد. اوجی در حضور رئیس‌جمهوری ضمن ارائه گزارشی از وضع جایگاه‌های عرضه سوخت گفته بود: هم‌اکنون بیش از ۳ هزار جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور فعال هستند و مردم می‌توانند خارج از شبکه کارت سوخت، سوخت خود را تأمین کنند؛ ‌وی به مردم قول داد که با تلاش و توان متخصصان، مشکل به‌سرعت حل شود و دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

حضور سرزده رئیس‌جمهوری در وزارت نفت

در حالی که وزیر نفت در حال ارائه تازه‌ترین اخبار و گزارش‌ها درباره وضع جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور بود، رئیس‌جمهوری به‌صورت سرزده به جایگاه ۱۱۵ میدان فردوسی تهران رفته بود تا از نزدیک در جریان روند عرضه سوخت در جایگاه‌ها قرار گیرد؛ دقایقی بعد باز هم به‌صورت سرزده به ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی رفت تا نشان دهد رفع این مشکل و بازگشت آرامش به روند توزیع سوخت در کشور تا چه حد برایش اهمیت دارد.

وی پس از شنیدن گزارش وزیر نفت درباره اقدام‌های انجام‌شده برای فعال‌سازی جایگاه‌های سوخت در سخنانی ضمن قدردانی از تلاش‌های وزیر نفت و مجموعه کارکنان وزارت نفت برای سرعت عمل در فعال‌سازی جایگاه‌ها گفت: لازم است همه دستگاه‌ها در مقابل حمله‌های احتمالی دشمن آمادگی داشته باشند.

رئیس‌ دولت سیزدهم بر آمادگی همه دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی پایدار به مردم و ایمن‌سازی سامانه‌ها تأکید و از مردم نیز تشکر و قدردانی کرد.

پنجشنبه، حضور سرزده وزیر نفت در ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

روز پنجشنبه، ششم آبان‌ماه وزیر نفت نیز برای اطلاع از وضع عملیاتی شدن جایگاه‌های سوخت به ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خیابان ایرانشهر رفت تا از نزدیک از مرکز داده و پایش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بازدید کند. وی پس از این بازدید طی نشستی با مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در ارتباطی ویدئوکنفرانسی به‌طور جداگانه با مدیران برخی مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت‌وگو کرد و از نزدیک در جریان وضع عرضه سوخت در بعضی از مناطق حساس و حیاتی کشور قرار گرفت.

اوجی آخرین رقم جایگاه‌های فعال در کشور تا روز پنجشنبه را ۴ هزار جایگاه اعلام کرد و گفت: تاکنون ۸۰۰ جایگاه نیز به سامانه هوشمند سوخت متصل هستند که مردم می‌توانند در این جایگاه‌ها سوخت سهمیه‌ای دریافت کنند.

وی از پای کار آمدن بیش از ۸۷۰ گروه در سراسر کشور برای این عملیات حساس و مهم خبر داد و از مدیران مربوطه، نیروهای نظامی و انتظامی، شهردار تهران، جایگاه‌داران و صداوسیما تشکر و قدردانی کرد.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست با اشاره به فعال شدن چرخه سوخت‌رسانی در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن گفت: با توجه به آمادگی که از قبل برای قطعی احتمالی سامانه در این شرکت وجود داشت و سناریوهای مختلفی که در این زمینه پیش‌بینی شده بود، عملیات فعال‌سازی نخستین جایگاه‌ها در نیم ساعت ابتدایی این اتفاق ممکن شد.

وی ضمن قدردانی از زحمات جایگاه داران در عملیات فعال‌سازی جایگاه‌های سوخت افزود: ۵۸ هزار نازل در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور داریم که از این تعداد ۴۴ هزار نازل مربوط به عرضه بنزین و ۱۴ هزار نازل مربوط به عرضه نفت‌گاز است؛ با روش دستی نازل‌های جایگاه‌ها تک به تک فعال شد تا بتوانند به روش پیش از سامانه عرضه بنزین را انجام دهند و جایگاه‌ها نیز به‌سرعت عملیاتی شد.

اختصاص سهمیه بنزین ویژه به کارت‌های سوخت

وزیر نفت صبح روز جمعه هفتم آبان‌ماه باز هم به‌صورت سرزده به ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رفت تا از نزدیک بر فعالیت ستاد بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و عملیات فعال‌سازی جایگاه‌های سوخت نظارت کند. اوجی در حاشیه بازدیدش در گفت‌وگو با رسانه‌ها از قطعی شدن سهمیه بنزین ویژه به کارت‌های سوخت مردم ضمن هماهنگی با رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت مقدار این سهمیه به‌زودی مشخص می‌شود.

عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در بیش از ۵۰ درصد جایگاه‌ها

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صبح شنبه، هشتم آبان‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از پوشش ۵۰ درصدی عرضه بنزین سهمیه‌ای در جایگاه‌های عرضه سوخت و اتصال ۲ هزار جایگاه در سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت خبر داد و گفت: تاکنون امکان عرضه بنزین با قیمت یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومانی در ۱۸۵ جایگاه سوخت شهر تهران از حدود ۳۷۰ جایگاه فعال در سطح پایتخت فراهم شده است.

نامه قدردانی نمایندگان مجلس از وزارت نفت

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هشتم آبان ماه با تشکر از مسئولان وزارت نفت از اقدام سریع، به‌موقع و انقلابی این وزارتخانه در مدیریت و کنترل مناسب حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور تشکر و قدردانی کردند. مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار شانا، گفت: وزارت نفت پس از به‌وجود آمدن اختلال در سامانه هوشمند سوخت به‌موقع وارد عمل شد و گروه‌های کارشناسی و فنی آن به‌سرعت در جایگاه‌ها حضور یافتند تا روند سوخت‌رسانی در کشور با مشکل روبه‌رو نشود.

۹ آبان ... ۳ هزار و ۱۰۰ جایگاه

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به دنبال آمارهای روزانه از آخرین وضع فعال‌سازی جایگاه‌ها، تعداد جایگاه‌های متصل به سامانه هوشمند سوخت در ظهر روز یکشنبه، ‌ ۹ آبان را ۳ هزار و ۱۰۰ جایگاه اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳ هزار و ۱۰۰ پمپ بنزین در سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده و امکان دریافت بنزین یارانه‌ای با کارت سوخت در آنها فراهم است و ۹۰۰ جایگاه در کشور نیز فقط امکان عرضه بنزین آزاد را دارند.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همان روز در سخنانی در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع فتنه بنزینی بود که با کارآمدی و وارد میدان شدن مسئولان به‌خوبی خنثی و مدیریت شد.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مجلس شورای اسلامی گفت: واکنش سریع دستگاه‌ها در حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت مانع آسیب‌های گسترده شد، اما اجماع نظری درباره علت ایجاد این خرابکاری وجود ندارد و بررسی‌ها درباره دلایل این حادثه ادامه دارد.

۱۰ آبان، ۳ هزار و ۵۰۰ جایگاه

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عصر روز دوشنبه، ۱۰ آبان ماه از عرضه حداکثری بنزین سهمیه‌ای در جایگاه‌های سوخت و رسیدن عدد جایگاه‌های متصل به سامانه هوشمند سوخت به ۳ هزار و ۵۰۰ باب خبر داد و گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت در کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل و امکان عرضه بنزین سهمیه‌ای در این جایگاه‌ها فراهم شده است.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بعدازظهر همان روز در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از تصمیم برای تشکیل کمیته‌ای برای کشف علت حمله سایبری به سامانه سوخت کشور با محوریت کمیسیون انرژی طی نشستی با مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مدیران سازمان پدافند غیرعامل و شماری از رؤسای دستگاه‌های امنیتی خبر داد.


اتصال ۴ هزار جایگاه به سامانه هوشمند سوخت در کمتر از یک هفته

بعدازظهر روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با رسانه ملی از اتصال ۴ هزار جایگاه به سامانه هوشمند سوخت خبر داد و گفت: جایگاه‌های ۲۰ استان کشور در حال سوخت‌رسانی با کارت هوشمند سوخت هستند.

ویس‌کرمی اعلام کرد: از ۴ هزار و ۶۰ جایگاه سوخت، ۴ هزار جایگاه برای ارائه خدمات به هموطنان به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و در ۱۱ استان، تعدادی جایگاه به‌صورت موردی هنوز به سامانه متصل نشده‌اند که دلیل آن مشکل ارتباطی و نقص فنی است.

سه‌شنبه شب، پایان عملیات

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از اتصال تمامی ۴ هزار و ۶۰ جایگاه عرضه سوخت موجود در کشور به سامانه هوشمند سوخت و عرضه بنزین و نفت‌گاز سهمیه‌ای در کل جایگاه‌ها و پایان این عملیات بزرگ و پیچیده و زمان‌بر در ساعات پایانی روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه خبر داد.

وی به مردم اطمینان داد امکان سوخت‌گیری بنزین و نفت‌گاز سهمیه‌ای در همه جایگاه‌ها فراهم شده است. وی همچنین از زحمات ۴۵۰ گروه عملیاتی در سراسر کشور، کارکنان ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بیش از ۴۰ هزار نفر از کارکنان و مالکان جایگاه‌های عرضه سوخت، متخصصان شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نیز تمامی نهادهای ذی‌ربط و صبوری و اعتماد مردم قدردانی و تشکر کرد.

باز هم وزارت نفت از آزمونی دیگر در عرصه خدمت‌رسانی حرفه‌ای و تخصصی، دلسوزانه و متعهدانه، صادقانه و شفاف به مردم و کشور، سربلند بیرون آمد.

کد خبر 350870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =