۹۰ درصد مشترکان خراسان رضوی شامل بخشودگی گازبها شدند

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با بیان اینکه طرح تشویقی مدیریت مصرف گاز طبیعی از دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است، گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۹۰ درصد مشترکان بخش خانگی و عمومی این استان از مزایای این طرح بهره‌مند شدند.

به گزارش شانا، حسن افتخاری اظهار کرد: خراسان رضوی ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار مشترک گاز طبیعی در بخش خانگی و عمومی دارد که از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک برابر با ۹۰ درصد آنها از بخشودگی یا تخفیف گازبها استفاده کرده‌اند.

>>> بیشتر بخوانید؛

گازبهای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف چگونه محاسبه می‌شود؟

وی افزود: مطابق مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۹، گازبها و همه هزینه‌های مرتبط با آن شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی مشترکان کم‌مصرف با الگوی تعیین‌شده در سکونتگاه‌های دائمی شهری و روستایی و سکونتگاه‌های عشایری از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ رایگان است. 

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی تصریح کرد: الگوی مشترکان کم‌مصرف در همه شهرهای استان خراسان رضوی از نیمه فروردین‌ماه تا نیمه آبان‌ماه هر سال ماهانه ۴۵ مترمکعب  و در فصل سرد سال یعنی از نیمه آبان‌ماه تا نیمه فروردین‌ماه سال بعد ۲۰۰ مترمکعب در ماه است؛ این پاداشی برای خانواده‌هایی است که در مدیریت مصرف مشارکت می‌کنند. 

افتخاری ادامه داد: مشترکان گاز طبیعی هم که مصرف آنها در سال نسبت به‌ مدت مشابه دو سال پیش تا ۱۰ درصد کاهش یابد مشمول تخفیف ۱۵ درصدی به‌عنوان پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.

وی مقدار مصرف گاز طبیعی ایران را در مقایسه با دیگر کشورهای سردسیر جهان بسیار بالا دانست و گفت: این موضوع در دو بخش قابل بررسی است. بخش نخست تأسیسات و تجهیزات گازسوز و بخش دوم فرهنگ مصرف است. برای نمونه بخاری‌های موجود در بازار به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۰ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که افزون بر این موضوع بسیار مهم، ارتقای بازده بخاری‌ها هم که متأسفانه از گذشته مغفول مانده است می‌توان با خاموش کردن یک بخاری در طول روز تا ۱۰۰ مترمکعب در مجموع مصرف گاز طبیعی هر ماه صرفه‌جویی کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی تأکید کرد: در سامانه‌ موتورخانه و پکیج نیز جدای از مباحث مرتبط با بهینه‌سازی و ارتقای بازده موتورخانه‌ها که به‌تازگی در دستور کار قرار دارد، کاهش دو درجه‌ای دمای محیط می‌تواند سبب صرفه‌جویی ۶ درصدی گاز طبیعی مشترکان شود.

افتخاری یادآور شد: استفاده از پوشش گرم زمستانی در منزل، توجه به برچسب انرژی، استفاده نکردن از شومینه به دلیل بازده و ایمنی پایین، نصب پرده روی پنچره‌ها و در ورودی، خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌های بدون استفاده، نصب درزگیر در پنجره‌ها و درب‌ها، عایق‌کاری لوله‌های‌ آب گرم موتورخانه مرکزی و بستن خروجی کانال‌های کولر در زمستان از راهکارهای کاهش مصرف گاز طبیعی در روزهای سرد است.

کد خبر 448631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =