۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
  • کد خبر: 448968
پتروشیمی بندرامام در مسیر سبز تولید

پتروشیمی بندرامام به‌منظور صیانت از محیط زیست و گام برداشتن در مسیر تبدیل به مجتمعی سبز، با عملیاتی کردن پروژه‌هایی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از چهار طرح محیط زیستی را در مجتمع فرآورش ۲ عملیاتی کرد.

به گزارش شانا به نقل از پتروشیمی بندرامام، آلودگی زیست محیطی معضلی جهانی به‌شمار می‌رود و گسترش صنایع نفت و گاز در کشور و ارتباط بسیار نزدیک این صنعت با زندگی اجتماعی و زیست محیطی ساکنان اطراف، توجه بیش از پیش آثار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بر محیط زیست و سلامت را می‌طلبد. در همین زمینه پتروشیمی بندرامام از سال‌های گذشته تاکنون بر اجرای حداکثری طرح‌های محیط زیستی اهتمام ورزیده است.

مجتمع فرآورش ۲ پتروشیمی بندرامام دارای واحدهای آروماتیک، پارازایلین، تأسیسات مشترک و ترمینال متمرکز بارگیری است که این گزارش به مجموعه فعالیت‌ها و اقدام‌های زیست محیطی انجام شده در این مجتمع می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، پتروشیمی بندر امام با توجه به اهداف زیست محیطی و وظیفه خود در این حوزه که صیانت از محیط زیست است، توانست با تلاش کارشناسان و متخصصان واحد آروماتیک مجتمع فرآورش ۲ با شبیه‌سازی و بهینه‌سازی فرآیند، تغییر در ترکیب درصد خوراک‌های مصرفی برای افزایش بازده تولید سبب کاهش هدررفت محصول باارزش بنزن و کاهش بیش از ۵۰ درصدی گازسوزی در مشعل‌ها و به‌دنبال آن کاهش بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب انتشار گاز کربن دی‌اکسید شده که در نتیجه افزایش بیش از سالانه ۱۷۰ میلیارد تومان سودآوری برای شرکت شده است.

کارشناسان این واحد در اقدامی دیگر موفق شدند با تغییر شرایط فرآیندی واحد PX‏ (پارازایلین)، همچنین طراحی، نصب و راه‌اندازی مبدل کولینگی در واحد پیش تفکیک خوراک گامی مهم برای افزایش ایمنی و کاهش هدررفت محصول ذخیره شده در مخازن این واحد بردارند.

مدیریت پتروشیمی بندرامام در طرح زیست محیطی دیگر در واحد آروماتیک به‌منظور کاهش پساب، اقدام به تغییر فرآیند تزریق آب‌ترش گردشی در ناحیه تصفیه هیدروژنی و بهینه کردن میزان COD‏ (شاخص آلودگی پساب) آب ارسالی به سمت دریا اقدام به طراحی و نصب یک برج Packed‏ با جاذب کربن فعال در مقیاس پایلوت کرد که نتایج حاصل از آزمون‌های کیفیت‌سنجی آب نشان از بازدهی بیش از ۵۰ درصدی این برج در کاهش مقدار COD‏ دارد.

کد خبر 448968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =