بیانیه پایانی بیست‌وسومین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف

بیست‌وسومین نشست سالانه وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از طریق ویدیوکنفرانس روز سه‌شنبه (۲۵ آبان‌ماه) با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف)، بیست‌وسومین نشست وزیران این مجمع روز سه‌شنبه (۲۵ آبان‌ماه) به ریاست فرانکلین مولینا اورتیز، وزیر هیدروکربن و انرژی بولیوی و از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد. 

هم‌زمان با قیمت‌های بی‌سابقه بالای گاز که بازار را بی‌ثبات کرده است، بیست‌وسومین نشست جی‌ئی‌سی‌اف با حضور وزیران نفت و انرژی و مقام‌های عالی‌رتبه الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا، همچنین آنگولا، آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی به‌عنوان اعضای ناظر برگزار شد. 

در این نشست چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت گاز طبیعی بررسی شد که با وجود تحولات اخیر در بازارهای انرژی، بازار گاز همچنان مثبت است و در مسیر تبدیل شدن به سوخت فسیلی پیشرو در جهان تا سال ۲۰۵۰ قرار دارد و سهم این سوخت پاک در سبد انرژی جهان افزایش یافته و از ۲۳ درصد و به ۲۷ درصد رسیده است.

وزیران انرژی جی‌ئی‌سی‌اف در این نشت اظهار کردند که خروج اقتصاد جهانی از زیر سایه همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن کمبود گاز از اروپا تا آسیا، بیانگر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در گاز طبیعی به‌عنوان منبع انرژی ارزان، فراوان و انعطاف‌پذیر و دستیابی به برابری انرژی در همه نقاط جهان به شیوه‌ای پایدار است.

اعضای این نهاد بین‌المللی از افزایش علاقه به گاز طبیعی در کنفرانس تغیرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP26) که به‌تازگی برگزار شد - و در آن چند رهبر جهان از گاز به‌عنوان منادی توسعه اقتصادی و پایدار کشورهای خود حمایت کردند - قدردانی کردند.

جی‌ئی‌سی‌اف به‌عنوان ناظر کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی (UNFCCC)، از جامعه بین‌المللی در گلاسکو خواسته بود با توجه به الزام‌های اقتصادی و اجتماعی و محدودیت‌های محیط زیستی پس از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، گاز را به‌عنوان راه‌حلی برای دستیابی به توازن مورد توجه قرار دهد.

افزون بر این، اعضای جی‌ئی‌سی‌اف اذعان کردند که کربن‌زدایی از اقتصادها باید به جای تسریع شتاب‌زده حذف کربن، با توجه دقیق انجام شود تا مبادا دستور کار تغییرات اقلیمی به یک بحران انرژی تبدیل شود.

وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز ضمن اشاره به اینکه قیمت بالای گاز به نفع خریداران و فروشندگان نیست، بر نقش اساسی قراردادهای بلندمدت گاز و قیمت‌گذاری گاز بر اساس شاخص‌سازی نفت/ فرآورده‌های نفتی برای تضمین سرمایه‌گذاری پایدار در توسعه منابع گاز طبیعی تأکید کردند.

اورتیز در سخنرانی افتتاحیه خود بر اهمیت توسعه صنعت گاز و نقش حیاتی و فزاینده جی‌ئی‌سی‌اف به‌عنوان زمینه‌ای برای گفت‌وگو بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز و دیگر ذی‌نفعان سیستم انرژی جهانی تأکید کرد.

یوری سنتورین، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف ضمن ارائه گزارش مدیریت دبیرخانه، فعالیت‌های انجام‌شده ۱۲ ماه گذشته همسو با تحقق اهداف چشم‌انداز مندرج در بیانیه ۲۰۱۹ مالابو گینه استوایی، اساسنامه مجمع، راهبرد بلندمدت، برنامه کاری پنج‌ساله و برنامه‌های کاری سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را تشریح کرد.

در این نشست، نسخه ۲۰۲۱ نشریه اصلی مجمع، چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰  که در حاشیه ششمین نشست سران کشورها و دولت‌های جی‌ئی‌سی‌اف در فوریه ۲۰۲۲ و در دوحه قطر رونمایی می‌شود، به وزیران انرژی این نهاد بین‌المللی ارائه شد.

وزیران این مجمع نیز از کار بر بولتن آماری سالانه و گزارش سالانه کوتاه‌مدت بازار گاز جی‌ئی‌سی‌اف استقبال و قدردانی کردند.

با توجه به نقش محوری فناوری در دگرگونی صنعت گاز، در این نشست بر اهمیت کار مؤسسه تازه‌ تأسیس تحقیقات گاز برای کشف فناوری‌های نوآورانه و راه‌حل‌های دیگری که به نفع اعضای جی‌ئی‌سی‌اف و این صنعت بزرگ است، تأکید و از روند تدارک میزبانی قطر برای برگزاری ششمین نشست سران این مجمع در فوریه ۲۰۲۲ تمجید شد.

وزیران انرژی جی‌ئی‌سی‌اف، محمد حامل را به‌عنوان چهارمین دبیر کل این مجمع انتخاب کردند که از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ مسئولیت خود را آغاز خواهد کرد.

در این نشست طارق الملا، وزیر نفت و منابع معدنی مصر به‌عنوان رئیس نشست وزارتی سال ۲۰۲۲ و نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه به‌عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.

افزون بر این، پنلوپه برادشاو نایل، از ترینیداد و توباگو به‌عنوان رئیس هیئت اجرایی و آلوارو هرنان آرنز پرادو از بولیوی به‌عنوان نایب رئیس هیئت اجرایی انتخاب شدند.

بیست‌وچهارمین نشست وزیران نفت و انرژی جی‌ئی‌سی‌اف اکتبر ۲۰۲۲ در قاهره مصر برگزار می‌شود.

وزیران و رؤسای هیئت‌ها از خدمات مولینا اورتیز به‌عنوان بخشی از ریاست بولیوی در  ۲۰۲۱  قدردانی کردند.

کد خبر 449052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =