مصرف ۶۷ درصدی تولید گاز ایران در بخش خانگی/ ثبت رکورد تازه مصرف در آبان‌ماه

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که بیش از ۶۷ درصد تولید گاز ایران طی این روزها، به بخش خانگی اختصاص داده شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی با اشاره به ثبت رکورد تازه مصرف گاز در روز پنجشنبه (۲۷ آبان‌ماه)، گفت: با آغاز زمستان زودرس امسال که از اوایل آبان‌ماه آغاز شده، در نیمه دوم این ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال پیش و پنج سال گذشته، مصرف‌های خانگی و تجاری به‌واسطه برودت بیش از حد هوا به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور، افزایش ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه این مقدار رشد مصرف در آبان‌ماه، نشان از وضع نه‌چندان مطلوب است، ادامه داد: ما باید بدانیم که اکنون مقدار تولید گاز محدود است؛ ما یک پارس جنوبی بیشتر نداریم که طرح‌های توسعه‌ای آن تقریباً به پایان رسیده و در کوتاه‌مدت، شرایط خوبی برای تولید گاز نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: از این رو، از هم‌وطنان می‌خواهیم تا با انجام اقدام‌های ساده‌ای مانند تنظیم دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، پوشیدن لباس‌های گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل، خاموش کردن وسایل گرمایشی زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی، ما را در بخش مصرف همراهی کنند تا بتوانیم بی‌دغدغه زمستان امسال را هم پشت سر بگذاریم.

چگنی تصریح کرد: این اقدام‌های به ظاهر ساده می‌تواند تا ۱۰ درصد ذخیره انرژی را به‌دنبال داشته باشد که به ما این امکان را می‌دهد تا در تأمین گاز نیروگاه‌ها و بخش خانگی و تجاری در فصل سرد، مشکل خاصی نداشته باشیم.

وی با اشاره به ۲۸ میلیون مشترک گاز در سراسر کشور و در همه بخش‌ها، بیان کرد: اگر هر واحد با کاهش دمای محیط، یک مترمکعب که رقم بسیار ناچیزی است، صرفه‌جویی کند ما به رقم ۲۸ میلیون مترمکعب کاهش در مصرف گاز دست می‌یابیم که برای ما رقم بسیار بزرگی است و با یک فاز پالایشگاه پارس جنوبی برابری می‌کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، اظهار کرد: این حجم از صرفه‌جویی که در واقع به نوعی همان بهینه مصرف کردن انرژی است، می‌تواند ناترازی و مشکل اوج مصرف در فصل سرما را برطرف و عبور ما را از زمستان، آرام و بدون دغدغه کند.

کد خبر 449174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =