تدوین نخستین استاندارد شرکتی ساخت محصولات غیراصلی در مناطق نفت‌خیز جنوب

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تدوین استاندارد «ساخت محصولات غیراصلی - ماشین‌آلات فرآیندی» برای نخستین‌ بار از سوی این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سیدابوالقاسم شایسته‌امین‌زاده اظهار کرد: استاندارد «ساخت محصولات غیراصلی - ماشین‌آلات فرآیندی (محصولات مکانیکی)» نخستین‌ بار از سوی معاونت خدمات مهندسی تعمیرات مدیریت تولید این شرکت، اعلام نیاز و پیشنهاد شد و از سوی کمیته فرعی ساخت محصولات غیراصلی زیر نظر کمیته تخصصی استانداردهای ماشین‌آلات فرآیندی تدوین شده است.

وی گفت: این استاندارد الزاماتی را برای یکسان‌سازی فرآیندها و فعالیت‌های مهندسی معکوس برای ساخت و جایگزینی محصولات اصلی با محصولات غیراصلی، شامل قطعات و مجموعه‌های یدکی و تجهیزات جانبی مکانیکی متعلق به ماشین‌آلات فرآیندی در سطح شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ارائه می‌دهد.

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: در این استاندارد تلاش شده است تا فرآیندها و فعالیت‌های مهندسی معکوس و الزامات بااهمیت مرتبط با کارایی، طول عمر، ایمنی، قابلیت اطمینان و حفظ کیفیت مورد توجه و استانداردسازی قرار گیرد. بر این اساس، ضروری بود نمایندگان همه ذی‌نفعان در فرآیند تدوین استاندارد مشارکت کنند و استانداردی تدوین شود که مورد پذیرش کارفرما (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب) و قابل اجرا از سوی پیمانکاران (سازندگان داخلی) باشد.

شایسته‌امین‌زاده ادامه داد: الزامات این استاندارد با اجماع نظر و بر اساس دانش و تجربه کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و جمعی از نمایندگان سازندگان داخلی تهیه شده است و می‌تواند به افزایش استانداردسازی در تولیدات سازندگان داخلی، توانمندسازی ایشان و تقویت فضای رقابتی برای نزدیک شدن به کیفیت مطلوب و پایدار منجر شود.

وی گفت: این استاندارد در حال حاضر به‌صورت آزمایشی برای مدت 6 ماه از سوی رئیس شورای استانداردهای این شرکت ابلاغ شده که پس از پایان مدت مذکور، بازخوردهای دریافتی از ذی‌نفعان بررسی و در ویرایش جدید اعمال خواهد شد.

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره ضرورت تدوین چنین استانداردی توضیح داد: در سال‌های اخیر، در فرآیند تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات فرآیندی که به‌دلیل بدعهدی‌ها و تحریم‌ها، آسیب جدی دیده است، موضوع جایگزینی قطعات یدکی تولید سازندگان اصلی ماشین‌آلات فرآیندی (OEM) با قطعاتی که از سوی سازندگان داخلی تولید شده‌اند، به‌منظور ترمیم و تکمیل مجدد زنجیره تأمین نیازمندی‌های صنعت  نفت و گاز کشور، مورد توجه خاصی قرار گرفته است.

شایسته‌امین‌زاده تصریح کرد: از سوی دیگر، سیاست‌های ابلاغی در زمینه اقتصاد مقاومتی و اهداف عالیه وزارت نفت در خصوص توانمندسازی و حمایت از سازندگان داخلی و گسترش استفاده از محصولات ایشان، تدوین استاندارد به‌منظور سامان‌دهی و یکسان‌سازی فرآیندهای مرتبط با ارزیابی کارایی و حفظ کیفیت محصول با توجه به معیارهای مورد پذیرش کارفرما را بیش از پیش، ضروری کرد.

کد خبر 449463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =