سربلندی وزارت نفت در عمل به تعهدها/ ایران چگونه فروش نفت را افزایش داد و وضع اقتصادی را بهبود بخشید؟

بررسی گزارش عملکرد صنعت نفت ایران نشان می‌دهد که جواد اوجی در عمل به تعهدهای خود سربلند بوده است.

به گزارش شانا، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه تنها نهادهایی بودند که گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود را به مجلس ارائه کردند که در این میان توفیق‌هایی که وزیر نفت در عمل به تعهدها و وعده‌های خود داشته قابل توجه است؛ از افزایش فروش نفت، میعانات گازی، فرآورده و محصولات پتروشیمی و تحقق ۱۰۰ درصدی تعهدهای مالی وزارت نفت در تبصره ۱۴ تا نگاه ویژه به کارکنان و معیشت آنها و توسعه دیپلماسی انرژی و تلاش برای جذب سرمایه‌.

افزایش قابل توجه فروش نفت نسبت به پارسال

جواد اوجی، وزیر نفت زمانی که به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را افزایش فروش و صادرات نفت ایران که از مسیرهای مختلف مانند تهاتر با کالا یا سرمایه انجام می‌شود، اعلام کرد.

او در همان زمان تأکید کرد که ایران خود را معطل توافق و رفع تحریم‌ها نمی‌کند و صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد، موضوعی که حالا پس از ۱۰۰ روز مشخص شده که برای آن برنامه وجود داشته است و اوجی از همان ابتدا افزایش صادرات نفت را اولویت اصلی خود قرار داده است.

وزیر نفت به‌تازگی در نشستی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که مقدار فروش نفت نسبت به پارسال افزایش خیره‌کننده‌ای داشته، از سویی تأکید کرده است که وزارت نفت خود را معطل تحریم‌ها نمی‌کند و تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌ها و روش‌های مختلف فروش، توفیق‌های بیشتری حاصل شود.

موفقیت ایران در فروش و صادرات نفت آن‌چنان قابل توجه بوده است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را هم وادار به واکنش کرده است. بایدن به‌تازگی در سخنانی که در عمل خلاف وعده‌های کاخ سفید برای لغو تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام است، خواستار کاهش خرید نفت ایران از سوی کشورهای واردکننده شده است.

بایدن که از یک سو از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گوید و این وعده را بارها نیز تکرار کرده و از سوی دیگر، در عمل در تکاپو برای تشدید این تحریم‌های ظالمانه است، پیش از دیدار مجازی با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت ایران گفته بود: عرضه نفت از سوی کشورهای تولیدکننده به مقدار کافی وجود دارد تا کشورهای متقاضی نفت و محصولات نفتی، مقدار واردات خود از ایران را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

این اظهارنظرها نشان می‌دهد که ایران در فروش و صادرات نفت خود مسیر درستی را رفته است، آمارهای اقتصادی نیز نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور با نفت بیشتر از رشد اقتصادی بدون نفت است که حکایت از افزایش درآمدهای نفتی ایران دارد.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز در این باره گفته است: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی با موفقیت انجام شده و دنبال می‌شود، همین‌طور افزایش منابع مالی و ارزی و ریالی انجام می‌شود و اینها پشتوانه‌هایی است که می‌تواند گام‌های خوبی برای مسائل اقتصادی کشور باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در اظهارنظرهایی تأکید کردند که «صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران وضع مطلوبی دارد و از طریق تهاتر نفت با کالا و خدمات با شرایط بهتری هم روبه‌رو خواهیم شد.» و «ایران به آرامی در حال افزایش فروش نفت است و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده می‌توان به صادرات بیشتر نیز امیدوار بود.»

ایران به‌دنبال جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی

موضوع قابل توجه دیگر که وزیر نفت نیز بارها آن را مورد تأکید قرار داده است آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جذب هرگونه سرمایه‌گذار خارجی و داخلی است. موضوعی که به گفته اوجی، «از نان شب هم واجب‌تر است.»

وزیر نفت در این باره اعلام کرده که به سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های صنایع نفت و گاز کشور نیاز است و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم پیرو این موضوع با بیان اینکه از ورود سرمایه‌های خارجی استقبال می‌کنیم، گفته است اگر به هر دلیلی سرمایه‌گذاری خارجی محقق نشود، سناریوهای مختلف روی میز است و منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم.

با این حال وزارت نفت در همین مدت کوتاه توفیق‌هایی به‌ویژه در حوزه دیپلماسی انرژی به‌دست آورده است که نمونه آن امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز با دو جمهوری آذربایجان و ترکمنستان است.

در سال‌های گذشته، پرداخت نکردن بدهی گازی به ترکمنستان سبب شد واردات گاز از این کشور متوقف شود وزارت نفت همسو با توسعه روابط با همسایگان و تقویت دیپلماسی انرژی در روزهای اخیر خبری خوش برای مردم کشور داشت و قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران هفتم آذرماه با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) امضا شد.

ایران طبق این قرارداد سه‌جانبه از اول زمستان سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از ترکمنستان به آذربایجان تحویل می‌دهد. کارشناسان معتقدند قدرت دیپلماسی ایران با امضای این قرارداد افزایش، قابلیت تحریم‌پذیری ایران کاهش و نقش ایران در مبادلات گازی منطقه افزایش می‌یابد.

نگاه ویژه وزارت نفت به معیشت کارکنان

سامان‌دهی شرایط سرمایه انسانی و حل و رفع مشکلات کارکنان وزارت نفت از نخستین روز حضور اوجی در مجلس برای کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در ادامه در نشست‌های مشترک و سفرهای استانی مورد تأکید قرار گرفت.

وزیر نفت در هفته‌های آغازین کار خود در نخستین گام با صدور ابلاغیه‌ای خواستار توقف اقدام‌های اجرایی و لغو بعضی ابلاغیه‌های مربوط به حوزه منابع انسانی شد، همچنین دستور بررسی و اصلاح ابلاغیه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوط به منابع انسانی را در ۹ بخش به معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت ابلاغ کرد.

او به‌تازگی و در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از آنان درخواست کرده تا نگاه ویژه‌ای به کارکنان صنعت نفت در بودجه کل کشور سال ۱۴۰۱ داشته باشند، زیرا آنها پیشتازان جنگ اقتصادی هستند.

از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این مدت می‌توان به تکمیل فرآیند جذب مشمولان ایثارگر تا پایان سال، برنامه‌ریزی برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، برنامه‌ریزی برای احیای ۱۰ هزار سمت سازمانی حذف‌شده در سطح صنعت نفت، موافقت وزیر نفت با پیشنهاد حمایت و تقویت بنیه مالی بازماندگان متوفیان غیررسمی حوادث ناشی از کار در این صنعت، سامان‌دهی وضع پرداخت فوق‌العاده‌های کارکنان قراردادی مدت‌موقت وزارت نفت، افزایش حق‌الزحمه بهره‌وری کارکنان قرارداد مدت‌موقت و پیمانکار، همچنین پرداخت بهره‌وری نیمه نخست نیروهای پیمانکاری و قرارداد موقت صنعت نفت در ماه‌ جاری با فرمول جدید اشاره کرد.

کد خبر 449755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =