امور مالی نفت، نگاهی جامع، ملی و مسئولانه به تأمین منابع مالی کشور دارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با برشمردن مهم‌ترین فعالیت‌های مدیر امور مالی این شرکت گفت: امور مالی نفت، نگاهی جامع، ملی و مسئولانه به تأمین منابع مالی کشور دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران،  محسن خجسته‌مهر در نشست تکریم اکبر سهیلی‌پور و معارفه محمد روستا، مدیر امور مالی این شرکت با تأکید بر اینکه حجم فعالیت و مسئولیت در مدیریت امور مالی شرکت ملی نفت ایران بسیار بالاست، گفت: شاید برخی تصور کنند کار اصلی امور مالی نفت خزانه‌داری است، در حالی که این‌گونه نیست و نباید از نقش مهم تأمین منابع مالی و وصول مطالبات از سوی این مدیریت نیز غافل شد.

وی با بیان اینکه امور مالی شرکت ملی نفت در شرایطی نامتوازن، نگاهی جامع، مسئولانه و ملی به تأمین منابع مالی کشور دارد، افزود: این اهتمام و تعصب در مجموعه نفت برای تأمین منابع ارزی مورد نیاز کشور نیز وجود دارد.

مطالبه قابل توجه از منابع داخلی و خارجی

معاون وزیر نفت تصریح کرد: مدیریت امور مالی افزون بر اینکه باید به سمت تأمین منابع مالی حرکت کند، در زمینه امضای قراردادها نیز باید نقش تحلیلی و کارشناسی را به بهترین شکل انجام دهد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه نفت اموال و دارایی‌های مطلوبی دارد، از مشکلات نقدینگی به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم یاد کرد و گفت: نقدینگی رونق کسب‌وکار را به همراه دارد و در این بخش امور مالی شرکت ملی نفت باید همبستگی قابل قبولی با بخش سرمایه‌گذاری، توسعه و تولید داشته باشد.

وی از وصول مطالبات به‌عنوان یکی از موضوع‌های مهم امور مالی در راستای حفظ منافع شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: مطالبات ما از بخش‌های مختلف اعم از داخلی و خارجی بسیار قابل توجه است که با وصول موفقیت‌آمیز آنها می‌توانیم فعالیت‌های مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری خود را پیش ببریم و این موضوع از وظایف مدیریت امور مالی در همکاری با دیگر بخش‌ها از جمله مدیریت امور حقوقی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: با توجه به اینکه هم‌اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، طبیعی است در این دوران، موضوع خطیر مدیریت مالی آسان نخواهد بود و نیاز به پیاده‌سازی مدیریتی پیشرفته دارد.

خجسته‌مهر افزود: کاهش هزینه‌ها، یکی دیگر از فعالیت‌های مهم امور مالی است و این رویکرد مربوط به تنها یک طرح یا موضوع نیست.

حراست و نگهداری از منابع مالی

وی با بیان اینکه امور مالی تنها پرداخت‌کننده نیست و باید در حراست  و نگهداری از منابع مالی نیز اثرگذاری لازم را داشته باشد، اظهار کرد: تحقق این موضوع تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران دارد.

معاون وزیر نفت افزود: منابع مالی تحت اختیار باید به طرحی تخصیص داده شود که آماده اجراست و صورت وضعیت دارد، اما مشاهده می‌شود در برخی طرح‌ها پیشرفت مالی نسبت به پیشرفت فیزیکی آن پایین است و توازن لازم را ندارد که این نقیصه باید اصلاح شود.

استفاده از روش‌های به‌روز و علمی

خجسته‌مهر، بر استفاده مطلوب از درآمدهای ارزی  برای استفاده حداکثری در شرکت تأکید کرد و گفت: باید بدانیم که با چه شیوه‌ای و در چه شرایطی از درآمدهای ارزی خود استفاده کنیم تا بتوانیم حداکثر بازدهی را داشته باشیم.

وی گفت: ما باید به شیوه‌ای علمی و روزآمد، تحولی در بخش مالی ایجاد کنیم و در این زمینه باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که برخی اوقات منابعی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری تخصیص می‌دهیم که حداقل درآمد را برای نفت به همراه دارد و ممکن است شیوه تخصیص ما درست نباشد و باید به این موضوع نیز توجه کنیم.

معاون وزیر نفت از تلاش‌های اکبر سهیلی‌پور در مدت تصدی سمت مدیر امور مالی شرکت ملی نفت قدردانی کرد و محمد روستا را نیز فردی توانمند در حوزه مسائل اقتصادی و مالی صنعت نفت دانست.

کد خبر 449789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =