طرح ملی میزبانی از دانشجویان در پژوهشگاه صنعت نفت باید الگو قرار گیرد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از طرح ملی میزبانی از دانشجویان در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: همسویی پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد و رساله دکترای دانشجویان با محور صنعت و نیاز این بخش می‌تواند لزوم حضور زمینه‌ای همچون پژوهشگاه صنعت نفت را پر رنگ‌تر کند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، مصادف با روز دانشجو، نشست مشترکی میان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سه‌شنبه (۱۶ آذر ۱۴۰۰) در پژوهشگاه برگزار شد.

علی خیرالدین، با حضور در میان جمعی از دانشجویانِ طرح ملی میزبانی، ضمن تبریک روز دانشجو، در جریان آخرین روند فعالیت‌های این افراد نیز قرار گرفت.

وی در حاشیه این بازدید به موضوع فرهنگ‌سازی فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت توانسته با اجرای ایده طرح میزبانی از دانشجویان ارشد و دکترا در این موضوع پیشگام باشد و این موضوع را در میان جامعه دانشگاهی توسعه بخشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه تأکید کرد و افزود: چنانچه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترای دانشجویان در قالب موضوعات صنعتی و نیازمحور باشد، حضور مجموعه‌ای نظیر پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند بستر مناسبی را برای پیشبرد اهداف دانشجویان فراهم کند.

خیرالدین تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد واحدهای علاقه‌مند برای ورود به حوزه فعالیت‌ پارک‌های علم و فناوری، یا مراکز رشد بسیار کاهش یافته و این موضوع حاکی از آن است که ما در خلق فناوری و نوآوری به‌خوبی عمل نکرده‌ایم.

وی یکی از راه‌های خلق فناوری را توسعه مراکز کارآفرینی دانست و گفت: همکاری میان دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید گسترش یابد، از این رو در نشستی که با مدیران پژوهشگاه برگزار کردیم بر این موضوع مهم تأکید و مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف توسعه همکاری‌های مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری میان طرفین منعقد شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به توانمندسازی دانشجویان در طول تحصیل نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه دانشجویان در زمان تحصیل آماده بازار کار نمی‌شوند و تنها مطالبی را به‌صورت تئوری فرا می‌گیرند که نمی‌توانند از آن‌ به‌صورت عملیاتی استفاده کنند، بنابراین ایجاد مراکز نوآوری در پژوهشگاه یا راه‌اندازی طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌تواند به رشد و ارتقای دانشجویان بسیار ثمربخش واقع شود.

خیرالدین در ادامه تصریح کرد: از آنجا که دانشجویان آمادگی لازم برای ورود به بازار کار ندارند، ایده بحث میزبانی و تعامل کاری میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری می‌تواند بسیار به این بخش کمک کند.

وی به راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: شناسایی نیازهای جامعه در هر بخش باید در اولویت کاری قرار گیرد و این سامانه می‌تواند با ثبت و برطرف کردن این نیازها از سوی مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و صنعت گام‌ مؤثری را در پیشبرد اهداف جامعه بردارد.

بر همین اساس می‌توان طرح ملی میزبانی از دانشجویان را در راستای این سامانه دانست که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با انجام پایان‌نامه یا رساله‌های خود مشکلات و نیازهای صنعت را برطرف کند و از سوی دیگر این طرح که از سوی پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شده است می‌تواند با کارآفرینی و اشتغال‌زایی، الگویی برای دیگر مراکز پژوهشی و سازمان‌ها شود.

کد خبر 450056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =