تمرکز جدی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت بر تقویت دانش‌بنیان‌ها

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با تأکید بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد که تشکیل این پارک می‌تواند توأمان برای صنعت نفت و اکوسیستم نوآوری کشور نقطه عطف و تحول باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدفرهنگ فصیحی امروز (چهارشنبه، ۱۷ آذرماه) در پانزدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری که در محل پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز برگزار شد، گفت: امروز این افتخار را پیدا کردیم که به نیابت از وزارت نفت و مجموعه همکاران در صنعت نفت میزبان این رویداد ارزنده‌ باشیم که در طول این سال‌ها جای خود را در فضای سیاست‌گذاری و حوزه مدیریت فناوری در کشور باز کرده است.

وی افزود: صنعت نفت باید نشان دهد عزمی جدی در ادامه تلاش‌هایش در حوزه‌های مختلف دارد، مانند ایجاد دانشگاه صنعت نفت به‌عنوان یک دانشگاه قدیمی، همچنین پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پژوهشگاه‌های کشور که اکنون با ۶۰ سال خدمت منشأ اثر خدمات بزرگی است و مدیریت‌های پژوهش و فناوری در دل شرکت‌های اصلی و فرعی صنعت نفت.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت تصریح کرد: اکنون نهاد جدیدی با عنوان پارک فناوری و نوآوری که قرار است تمرکز جدی بر کسب‌وکارهای  فناور و دانش‌بنیان داشته باشد و کمک کند بازار عظیم صنعت نفت از ظرفیت جریان دانش‌بنیان در کشور بهره‌مند شود، ایجاد شده است و این پیام مشخصی از این صنعت اصیل و بزرگ کشور به جامعه و متخصصان و جریان دانش‌بنیان کشور است که ان‌شاءالله برای حل مسائل و پیشبرد مسائلی که در دل این صنعت مطرح است، با تکیه بر تخصص داخلی مورد توجه جدی باشد گام برداشته شود.

فصیحی با بیان اینکه تشکیل پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز می‌تواند هم برای صنعت نفت نقطه عطف و تحول باشد و هم برای اکوسیستم نوآوری کشور، ادامه داد: به هر حال امروز با وجود  ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و همین‌طور وجود نهادهای مختلف شامل شتاب‌دهنده‌ها و نهادهای تأمین مالی مختلف، هنوز جای جدی در اقتصاد کشور پیدا نکرده‌اند و نتیجه مسائلی است که همچنان روی زمین مانده و به نظر ما باید روی این پیوند میان جریان‌های اکوسیستمی و مسائل کشور بیشتر کار کنیم.

وی تأکید کرد: ما در صنعت نفت نیاز داریم سراغ کسانی برویم که در زیر پله کارهای فناورانه انجام می‌دهند و به درد صنعت نفت می‌خورند، یعنی الگویی که در بعضی صنایع حساس دیگر مانند صنایع دفاعی یا هسته‌ای طی شد، یعنی دوستانی رفتند و کسانی را پیدا کردند که می‌توانستند فناوری‌های مورد نیاز فضا را برای پروژه‌ها آماده و تأمین کنند. ما امروز در صنعت نفت با همین شرایط روبه‌رو هستیم؛ پروژه‌های توسعه‌محور، تجهیزات مختلف در حوزه‌های متفات و حفاری‌های مختلف و... همه به نوعی به‌واسطه تحریم و قسمت‌های زمان‌بر طولانی‌مدت نیازمند توجه هستند و شکل کار آن گاهی اوقات نیازمند طراحی الگوست.

کد خبر 450069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =