بومی‌سازی تجهیزات ژنراتور TG-901A در پالایشگاه گاز سرخون و قشم

قطعات خاص و پیچیده توربین ژنراتور TG-901A با همکاری شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و دانش‌بنیان‌های ایرانی ساخته شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، پارسا پروین، سرپرست شرکت پالایش گاز سرخون و قشم در این باره گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و با توجه به نهادینه شدن فرهنگ خودکفایی و خوداتکایی در انجام تعمیرات اساسی و بازسازی قطعات یدکی اصلی توربین‌های گازی، با تکیه بر توان و تجربه مهندسان و متخصصان واحد تعمیرات مکانیک شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، قطعات خاص و پیچیده توربین ژنراتورTG-901A با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ژنراتورها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات هر واحد صنعتی به‌ویژه پالایشگاه‌های گاز کشور هستند که وجودشان در فعالیت‌های فرآوری و تولید گاز ضروری است، افزود: تحریم‌ها فرصتی شد تا جوانان متعهد و بادانش کشور به فناوری ساخت قطعات خاص و پیچیده مورد نیاز این توربین‌ها که پیش از این در اختیار چند کشور خارجی بود، دست یابند، این قطعات از جمله مهم‌ترین اقلام برای راه‌اندازی توربین ژنراتورهای پالایشگاه گاز سرخون و قشم است.

سرپرست شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: توربین ژنراتور TG-901A پس از انجام تعمیرات اساسی توسط جوانان نخبه و کارآزموده و آزمون‌های استاندارد راه‌اندازی و در چرخه تولید پالایشگاه گاز سرخون و قشم قرار گرفت.

پروین بیان کرد: قطعات داخلی این توربین را شرکت‌های دانش‌بنیان در کمترین زمان ممکن و با هزینه ۷۰ میلیارد ریالی ساختند که اگر قطعات این توربین ژنراتور در کشور سازنده ساخته و تعمیر می‌شد، بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌برد، اما با توان متخصصان توانمند داخلی بیش از ۳۷۰ میلیارد صرفه‌جویی  در پی داشته است.

به گفته وی، هم‌اکنون قیمت نمونه مشابه خارجی توربین ژنراتور TG-901A، بیش از ۲ میلیون دلار برآورد شده که با درایت و تدبیر کارشناسان توانمند این شرکت انجام چنین پروژه گسترده‌ تعمیرات اساسی این توربین در داخل کشور با موفقیت به اتمام رسیده و از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

پروین تصریح کرد: با تلاش متخصصان و مهندسان جوان نخبه و کارآزموده شرکت پالایش گاز سرخون و قشم اکنون حدود ۹۰‌ درصد از قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این پالایشگاه بومی‌سازی شده است.

وی در پایان اظهار کرد: با همت و درایت متخصصان توانمند صنعت گاز توانسته‌ایم در زمینه اقتصاد مقاومتی و ساخت قطعات پالایشگاهی با همکاری شرکت‌های داخلی مشکلات مربوط به تأمین قطعات را برطرف کنیم و توانستیم گامی غرورآفرین و بی‌نظیر در مسیر توسعه توانمندی تولیدکنندگان داخلی در صنایع نفت و گاز برداریم.

کد خبر 450140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =