۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
  • کد خبر: 450428
توسعه صنعت پتروشیمی از «مگاتنی» باید به «تناژی» تغییر کند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون تأکید کرد: برای تکمیل زنجیره‌های ارزش، باید خام‌فروشی متوقف، اشتغال‌آفرینی پایدار و مولد حاصل شود و مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را باید از تولید محصولات «مگاتنی» به «تناژهای کمتر» تغییر داد.

 به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی کارون، علیرضا صدیقی زاده روز پنجشنبه (۲۵ آذرماه) هم‌زمان با هفته پژوهش در حاشیه برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی در نشست نیاز فن‌آورانه پتروشیمی کارون و صنعت پلی‌اورتان کشور با بیان اینکه صنعت پلی‌اورتان سخت‌ترین فرآیند تولید در صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود، گفت: پیچیدگی‌های عملیات و بالا بودن ریسک تولید در صنعت پلی‌اورتان سبب شده که برخلاف تولید دیگر محصولات پتروشیمی و پلیمری که به‌دنبال ساخت مگاپروژه‌ها هستیم، در این صنعت تولید با تناژ پایین اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه به ازای تولید یک تن محصولات زنجیره ایزوسیانات حدود ۵ تن محصولات فرعی و ضایعات تولید می‌شود، تصریح کرد: افزون بر این، چند گاز سمی و خطرناک در فرآیند تولید محصولات زنجیره ایزوسیانات وجود دارد که ریسک تولید را به‌شدت افزایش می‌دهد، اما در کنار مشکلات پرشمار محصولات تولیدی این زنجیره، ارزشمند و گران‌قیمت در بازار جهانی هستند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با تأکید بر اینکه چرا با وجود ساخت ده‌ها مجتمع متانول اما یک پتروشیمی کارون در صنعت پتروشیمی ساخته شده است؟ چرا مکمل کارون ساخته نشده است؟ ادامه داد: تفکر اشتباه حکمفرما در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه در مسیر «تناژمحوری» بوده، این درحالی است که با ساخت و توسعه زنجیره‌های ایزوسیانات و مشابه آن به سمت تولید «فرآیندمحور» حرکت می‌کنیم که ارزش افزوده به مراتب بالاتری دارد.

صدیقی‌زاده، تصریح کرد: توسعه تناژمحوری برای مدیریت صنعت پتروشیمی مطلوب و ایده‌آل است، به‌طوری‌ که با ساخت چند طرح متانول چند میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می‌شود، اما نمی‌پرسیم چرا مسیر توسعه از تناژ محوری به سمت فرآیندمحور و متنوع‌سازی سبد محصولات حرکت نمی‌کند؟ چرا با راه‌اندازی طرح‌های جدید، محصولات متنوع و تازه‌ای وارد سبد تولید صنعت پتروشیمی کشور نمی‌شود؟

وی با اعلام اینکه در صنعت پتروشیمی اگر تولید و توسعه از «خوراک محور» به سمت «فرآیند محور» حرکت کند، حاشیه سود و اشتغال‌زایی محصولات افزایش می‌یابد، بیان کرد: افزایش سودآوری و متنوع سازی سبد محصولات دردسر دارد، هزینه به همراه دارد و مدیریت توسعه همواره به‌دنبال توسعه بدون دردسر است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با بیان اینکه توافق و قانون نانوشته از زمان کشف نفت تاکنون در صنعت نفت حکمفرما شده که زنجیره توسعه شامل اکتشاف، استخراج و فروش است، اظهار کرد: امروز تعاریفی نو برای توسعه مطرح شده و کشورها و شرکت‌های تراز اول جهان به سمت اکتشاف، استخراج و مصرف وجود دارند، «مصرف» یعنی تکمیل زنجیره ارزش، یعنی توقف خام فروشی و ایجاد بالاترین بهره‌وری و ارزش‌آفرینی از تولید محصولات که باید صنعت نفت هم در این مسیر گام بردارد.

صدیقی‌زاده با بیان اینکه توسعه واقعی در صنعت پتروشیمی زمانی اتفاق می‌افتد که تفکر تولیدکنندگان از «فروش» به سمت «مصرف تولیدات در داخل و رسیدن به محصول نهایی» تغییر کند، تأکید کرد: در صنعت پتروشیمی همه همواره به دنبال انجام کارهای بزرگ هستند، اما کارهای بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که کارهای کوچک انجام شود و انجام درست کارهای کوچک به منزله زمینه اجرای کارهای بزرگ است. مگر می‌شود به بام برویم بدون آنکه پله‌های آن را بسازیم؟

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی سال‌هاست که در گام توسعه بالادستی متمرکز شده، اما باید نگاه توسعه به ارزش‌آفرینی تنوع و اشتغال‌زایی سوق یابد، گفت: اکنون در صنعت پتروشیمی ایران بیشتر محصولات به‌صورت «تناژبالا» فروخته می‌شوند، اما در پتروشیمی کارون با تکمیل بعضی از زنجیره‌های ارزش و متنوع‌سازی محصولات، فرآورده‌هایی تولید و به‌صورت «تناژ پایین» به بازار عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با یادآوری اینکه این شرکت پتروشیمی در سال‌های اخیر تلاش کرده با عرضه گریدهای جدید، سبد محصولات زنجیره ایزوسیانات کشور را متنوع‌تر کند، اظهار کرد: با متنوع‌سازی سبد محصولات افزون بر بی‌نیازی از واردات محصولات خارجی، زمینه تکمیل زنجیره‌های ارزش و اشتغال‌آفرینی پایدار در صنعت پتروشیمی فراهم شده است.

کد خبر 450428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =