صرفه‌جویی سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که با اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، سالانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در این باره اظهار کرد: تاکنون ۱۱۳۵۹ واحد موتورخانه برای ۳۰۸۲ مشترک گاز بر اساس متراژ زیربنا بهینه‌سازی شده که نشان‌دهنده صرفه‌جویی مطلوبی در مصرف گاز است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ هزار و ۸۴۶ مشترک در سامانه طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: امیدواریم با ادامه این روند شاهد صرفه‌جویی بیشتر در مصرف گاز و به عبارت بهتر مدیریت مصرف و توزیع آن در بخش‌های مولد باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تاکنون در این حوزه ۱۵۴ میلیارد ریال هزینه شده و هزینه‌کرد نهایی، به تعداد ثبت‌نام مشترکان واجد شرایط و اجرا بستگی دارد که قابل پیش‌بینی نیست.

چگنی همچنین با بیان اینکه راستی‌آزمایی دیگر مشترکان ثبت‌نام‌شده نیز در حال انجام است، گفت: با اجرای این طرح حدود ۵ تا ۱۰ درصد کاهش مصرف گاز برای هر واحد موتورخانه پیش‌بینی می‌شود که البته صرفه‌جویی کلی پس از اجرای کار بررسی خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه منابع مالی پروژه‌های شرکت ملی گاز ایران از محل جایگزینی و صرفه‌جویی تأمین می‌شود، انجام این پروژه‌ها بدون تحمیل مالی به دولت پیش می‌رود.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به قانون رفع موانع تولید شامل دو بخش توسعه و جایگزینی سوخت و بهینه‌سازی که بخش دوم تا به امروز، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با وجود آنکه بهینه‌سازی مصرف انرژی عملاً خارج از حیطه وظایف وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است و این موضوع باید توسط مصرف‌کنندگانی مانند نیروگاه‌ها و صنایع دنبال شود، اما شرکت ملی گاز ایران در حیطه وظایف مسئولیت اجتماعی خود به این نکته مهم نیز پرداخته و معتقد است تنها با مدیریت مصرف می‌توان این نعمت خدادادی را برای آیندگان حفظ کرد.

چگنی در پایان با بیان اینکه مشترکان واجد شرایط و شرکت‌های دارای رتبه یک تا پنج تأسیسات از سازمان برنامه و بودجه، یا شرکت‌های معرفی‌شده توسط اتحادیه شوفاژکاران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت‌نام از سامانه‌ای که در این زمینه تعبیه شده، استفاده کنند، اظهار کرد: در این سامانه مشترکانی که خواستار اصلاح موتورخانه هستند می‌توانند اعلام آمادگی کنند، ضمن آنکه مجریان نیز می‌توانند در این سامانه مشتری‌یابی کرده و مشخصات خود و مشتریان را در سامانه برای انجام کار ثبت کنند.

براساس این گزارش، از مهرماه پارسال طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری رونمایی و قرار شد با اختصاص و پرداخت هزینه‌های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان از طریق سه راهکار سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی، ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی شود.

کد خبر 450569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =