افزایش ۱.۵ میلیون مترمکعبی ظرفیت برداشت گاز زاگرس جنوبی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از افزایش روزانه ۱.۵ میلیون مترمکعبی توان برداشت گاز این شرکت با راه‌اندازی دو حلقه چاه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سید ابوالحسن محمدی، گفت: چاه شماره ۱۷ دالان از جمله چاه‌های توسعه‌ای میدان گازی دالان است که عملیات حفاری آن از سوی اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طی حدود ۶ ماه و نیم به‌طول انجامید.

وی افزود: پس از اتمام عملیات حفاری و ترخیص دکل حفاری، مدیریت امور فنی زاگرس جنوبی با استفاده از چوک منی‌فولد (Choke Manifold) و نصب و اتصال موقت خط‌لوله جریانی گودال سوخت، اقدام‌های اصلاحی درون‌چاهی از جمله جریان چاه به گودال سوخت با هدف تمیزسازی و بررسی وضع سیال تولیدی، راندن نمودار نگار تولید، مسدودسازی ناحیه آبده، مشبک‌کاری سازند دالان بالایی و اسیدکاری گسترده انجام شد و پس از نصب تسهیلات سرچاهی، این چاه در نیمه دوم آذرماه امسال با دبی یک میلیون مترمکعب در روز عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، درباره ادامه این روند گفت: نصب تسهیلات سرچاهی و خطوط لوله جریانی چاه از سوی اداره مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و راه‌اندازی آن با همکاری گروه راه‌اندازی و منطقه عملیاتی آغار و دالان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، پس از انجام ۲۰ هزار نفرساعت کار در شرایط کاملاً ایمن انجام شد.

محمدی در ادامه به راه‌اندازی چاه شماره یک تابناک اشاره کرد و گفت: عملیات تعمیر و بازگردانی چاه شماره یک تابناک که به‌دلیل تولید آب مازاد و پارگی جداری دچار مشکل شده بود، از طریق دکل حفاری در سال‌های گذشته طی دو مرحله انجام، اما به‌دلیل مانده‌گذاری و عدم موفقیت، چاه به‌صورت معلق از مدار تولید خارج شد.

وی افزود: سال ۹۹ با استقرار دکل حفاری، عملیات تعمیر این چاه به‌طور مجدد آغاز و این‌ بار با انجام حفاری انحرافی، چاه در لایه دالان تکمیل شد و به تولید مجدد رسید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، با اشاره به‌ اینکه عملیات تعمیر این چاه از سوی اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ۶ ماه به طول انجامید، تصریح کرد: نصب تسهیلات سرچاهی این چاه از سوی اداره مهندسی و ساختمان زاگرس جنوبی و منطقه عملیاتی پارسیان انجام شد و عملیات راه‌اندازی آن نیز از سوی گروه راه‌اندازی و منطقه عملیاتی پارسیان پایان یافت و در مجموع با انجام ۱۸ هزار نفرساعت کار در شرایط کاملاً ایمن با تأیید اداره بازرسی فنی، این چاه به چرخه تولید بازگشت.

محمدی با اشاره به اینکه عمده عملیات راه‌اندازی این چاه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی زاگرس جنوبی اجرا شده است، ادامه داد: تنها در بخش سیویل از خدمات پیمانکار استفاده و بقیه اقداها با بهره‌گیری از توان متخصصان زاگرس جنوبی و با استفاده از کالاهای موجود در انبارها انجام شده است.

وی از همه دست‌اندرکاران راه‌اندازی این دو حلقه چاه تقدیر کرد و گفت: استمرار تولید زمستانی زاگرس جنوبی، نتیجه حمایت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و تلاش گروهی کارکنان در ستاد و مناطق عملیاتی است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، با تأکید بر اینکه توان تولیدی این شرکت اکنون بیشتر از توان تکلیفی آن است، از آمادگی کامل زاگرس جنوبی در تأمین حداکثری سوخت زمستانی خبر داد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان فعالیت می‌کند.

کد خبر 450788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =